"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Fördjupade akademiska färdigheter, 15 hp

Engelskt namn: Advanced academic skills

Denna kursplan gäller: 2022-05-30 och tillsvidare

Kurskod: 2SA214

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2022-06-02

Innehåll

Kursen syftar till fördjupade kunskaper om det akademiska skrivandets förutsättningar och processer med särskilt fokus på hur man inom samhällsvetenskaplig forskning planerar och genomför ett vetenskapligt projekt. Under kursen får studenten fördjupa sin förståelse och sina färdigheter när det gäller att begripliggöra och kritiskt reflektera kring vetenskaplig kunskap och dess roll i samhället. Studenten kommer under kursen att skriva en litteraturöversikt i eget valt ämne. Med utgångspunkt i litteraturstudien kommer studenten under senare del av kursen att arbeta med att översätta sina resultat till följande kontexter (målgrupper): socialt arbete som forskningsämne (forskare), socialt arbete som välfärdspolitik (allmänhet/beslutsfattare) och socialt arbete som praktik (professionellt verksamma socionomer). Avslutningsvis kommer studenten att designa och planera för ett uppsatsprojekt i en framåtsyftande forskningsskiss inklusive forskningsetiska överväganden.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa fördjupade kunskap och förståelse om socialt arbete i relation till ett eget valt forskningsområde
- självständigt relatera relevanta vetenskapsteoretiska utgångspunkter till den egna tänkta studien
- identifiera behov av ny forskning mot bakgrund av det aktuella kunskapsläget

Färdighet och förmåga
- självständigt kunna göra bedömningar av relevant litteratur i relation till kunskapsområdet  
- kritiskt och självständigt kunna redogöra för samt argumentera för metodologiska överväganden
- kunna kritiskt och självständigt diskutera forskningsresultat med en vetenskaplig publik, professionella inom socialt arbete samt en bredare allmänhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständig kunna identifiera och värdera forskningsetiska problem samt argumentera för egna forskningsetiska ställningstaganden
- värdera forskningens kunskapsanspråk, dess möjligheter och begränsningar 
- självständigt och kritiskt kunna reflektera kring vetenskapens samhällsnytta samt
forskarens roll och ansvar
- kritiskt kunna granska och värdera vetenskapliga texter

Behörighetskrav

Filosofie kandidatexamen inom det samhällsvetenskapliga / beteendevetenskapliga området med 90 högskolepoäng i något av ämnena socialt arbete, pedagogik, psykologi, sociologi, statsvetenskap eller annan utbildning som bedöms likvärdig, varav 15 hp självständigt arbete. Därutöver krävs engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Kursens undervisning är upplagd som distansundervisning där undervisningen är nätburen med inspelade föreläsningar på lärplattformen alternativt synkrona föreläsningar via digitala system, webbaserade seminarier och övningar. Undervisningspass och examinationer kan komma att genomföras vid Umeå universitetscampus i Umeå. Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen.

Under kursen varvas föreläsningar med aktivt och självständigt studentdeltagande. Utifrån studentens eget forskningsintresse ska en litteraturöversikt skrivas, studenten ska formulera och reflektera kring sina metodologiska överväganden vad gäller hur en presumtiv studie skulle kunna genomföras i relation till vetenskapsteoretiska utgångspunkter. Till denna studie kopplas även etiska överväganden i form av en etikansökan.

Med utgångspunkt i studentens eget forskningsintresse ska studenten på olika sätt kommunicera, utveckla och kontextualisera sin kunskap.

Examination

Examinationen sker på följande sätt 

  • aktivt deltagande i seminarier 
  • individuell skriftlig litteraturstudie
  • individuell skriftlig forskningsskiss 
  • ge feedback på en annan students forskningsskiss
  • skriftligt och muntligt kommentera det egna lärandet under kursen

För betyget G på hela kursen krävs godkänt på alla uppgifter. För betyget VG på hela kursen krävs därutöver ett VG på den individuella skriftliga forskningsskissen.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former samt att uppgifterna ska vara av god språklig standard.

Avsteg från kursplanens examinationsformer kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformerna anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva   

Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.

Övriga föreskrifter

Terminerna och kurserna inom programmet läses i den ordning som anges i utbildningsplanen: https://www.umu.se/utbildning/utbildningsplan/sasam/rev/2121/  

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: 
https://www.umu.se/student/mina-studier/tillgodoraknande/

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.