Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-06-20
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2024-02-27
Innehåll
Fatta Sápmi! ger en grundläggande översikt över urfolket samernas historia, kultur och samhälle. I kursen problematiseras bland annat historiska och nutida fördomar utifrån en historisk, språklig, kulturell och samhällelig kontext. Kursen belyser den samiska utbildnings- och språksituationen i Sápmi, med tyngdpunkt på förhållandena på svensk sida. Kursen ger möjlighet till konkret arbete med material, metoder och strategier som kan användas i undervisning och/eller andra verksamheter där behov finns att stärka kunskaper kring det samiska ämnesområdet.
Förväntade studieresultat
För betyget Godkänd ska den studerande:
Kunskap och förståelse
kunna uppvisa grundläggande kunskaper om samisk historia, samhälle, utbildnings- och språksituation i Sápmi och Sverige
kunna redogöra för hur historisk och nutida utveckling påverkar samernas förutsättningar för utveckling som folk i Sverige
visa förtrogenhet med grundläggande historiska och samtida begrepp i relation till samisk historia, språk, kultur och samhälle
Färdighet och förmåga
utifrån grundläggande historiska och samtida begrepp självständigt kunna genomföra en kritisk granskning av hur maktförhållanden framträder i utvalda kontexter
självständigt kunna utforma ett förslag till lektionsinnehåll/utbildningsinnehåll samt planera detta utifrån kurslitteratur, föreläsningar och annat kursmaterial
kunna genomföra en pedagogisk presentation inom det samiska ämnesområdet för en vald målgrupp i skolan eller annan verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
utifrån kursinnehåll och kurslitteratur kunna kritiskt granska, analysera och utmana information och litteratur som relaterar till det samiska ämnesområdet.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier via internet.
Undervisningen är nätbaserad.
Examination
Examination sker genom bedömning av: a) fortlöpande muntliga seminarier samt skriftliga redovisningar, 3 hp b) muntlig och skriftlig slutredovisning, 4,5 hp
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examination begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Fortlöpande muntliga seminarier samt skriftliga redovisningar bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd. Den avslutande redovisningen bedöms med något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd och avgör således betyget för kursen.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 20
History Education at the Edge of the Nation: Political Autonomy, Educational Reforms, and Memory-shaping in European Periphery Drugge Anna-Lill, Norlin Björn Cham: Springer International Publishing : 2023 : Obligatorisk Läsanvisning: s. 221-244
"Teaching Sami Pasts and Presents: Complexities in Teaching Practice in Contemporary Swedish Classrooms."
(tillhandahålls av institutionen)
Minoritetspedagogik i Norden Gullberg Tom, Björkgren Mårten Umeå : Kungl. Skytteanska samfundet : [2021] : 253 sidor : ISBN: 9789189244085 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: s. 91-110
Outakoski, Hanna. "Uppmärksamhetens och tålamodets pedagogik."
(tillgänglig online)
De historiska relationerna mellan Svenska kyrkan och samerna : en vetenskaplig antologi. Bd 1 & 2 Lindmark Daniel, Sundström Olle Artos & Norma : 2016 : Obligatorisk Läsanvisning: (tillgänglig online, valda delar)
Lundmark Lennart Stulet land : svensk makt på samisk mark [Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2010 : 253 s. : ISBN: 978-91-7441-987-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (finns som e-bok, valda delar)
Sápmi på film och TV Nilsson Ragnhild, Rohdin Mats, Mörkenstam Ulf Umeå : Várdduo - Centrum för samisk forskning, Umeå universitet : 2024 : 307 sidor : ISBN: 9789180701327 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (tillgänglig online, valda delar)