"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Fablernas värld - fransk kultur och historia via litteraturstudier, 7,5 hp

Engelskt namn: World of Fables - French culture and history via literary studies

Denna kursplan gäller: 2024-05-06 och tillsvidare

Kurskod: 1FR050

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-02-22

Innehåll

I kursen studeras ett antal skönlitterära texter i genren fabler. Den franske mästaren Jean de la Fontaine står i centrum, men andra författare berörs också. Fablernas plats i sin historiska och samhälleliga kontext belyses, liksom genrens roll inom pedagogiken. Fablerna läses och studeras flitigt även i Frankrike av idag. Deras aktuella roll diskuteras i kursen. Enklare litteraturvetenskapliga begrepp och analysmetoder introduceras. Texterna läses i svensk översättning och studeras i relation till deras olika kontexter och funktioner, exempelvis i egenskap av politisk satir i sin ursprungliga tidsepok eller som moralfilosofiska stycken som använts i uppfostringssyfte.  

Kursen är indelad i tre delkurser: 
Delkurs 1: Introduktion till fablernas värld, 1,5 hp 
Fabelns ursprung och karakteristiska drag behandlas, liksom dess förhållande till andra genrer. Introduktion till den franska fabelns mästare, Jean de la Fontaine. 

Delkurs 2: Teman och form i fabler, 4 hp 
Närläsning av fabler med fokus på teman och formella drag, men även diskussion av de lästa texternas sammanhang och syfte.  

Delkurs 3: Fabler i kontext (då och nu), 2 hp 
Vad var syftet med fablerna förr i tiden? Varför används de fortfarande flitigt i franskspråkiga länder? Användningsområde då och nu med exempel från olika typer av texter med översättning (exv. läroböcker, media, reklam, osv.) identifieras och analyseras. 

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna 

Kunskap och förståelse 

  • redogöra för hur litterära texter samspelar med en given historisk kontext 
  • relatera till genrespecifika drag i egna analyser av fabler 

Färdighet och förmåga 

  • analysera och diskutera hur samhälleliga tillstånd eller händelser bemöts i litterär gestaltning 
  • tillämpa enklare teoretiska begrepp och metoder för att analysera litterära texter 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • jämföra hur olika litterära texter förhåller sig till ett givet tema såsom "fostran", "samhällssatir" eller liknande 
  • motivera och förklara egna analyser av litterära texter. 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Material och läsanvisningar presenteras på kursens lärplattform. Studenterna bedriver självstudier och fullgör, inom angiven tid, arbeten/uppgifter enligt lärarens instruktioner.  

Examination

Delkurs 1: Introduktion till fablernas värld, 1,5 hp 
Delkursen examineras genom bedömning av skriftliga inlägg och skriftlig diskussion på lärplattformen. 

Delkurs 2: Teman och form i fabler, 4 hp 
Delkursen examineras genom bedömning av skriftlig inlämningsuppgift. 

Delkurs 3: Fabler i kontext (då och nu), 2 hp 
Delkursen examineras genom bedömning av skriftlig inlämningsuppgift. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. 

Vid examination används betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 3,5 högskolepoäng. 

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. 

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. 

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet. 

Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.  

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt. 



Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 19

Obligatorisk kurslitteratur

Fabler
La Fontaine Jean de, Holmér Gustaf
Stockholm : Alba : 1981 : 121 s. :
ISBN: 9174584286
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valfri utgåva.

Slater Maya
Craft of LaFontaine
uuuu-uuuu :
Online access for UMUB
Obligatorisk

Zillén Erik
Fabelns väg till barnlitteraturen : från Camerarius till Hey
Ingår i:
Barnboken
Stockholm : Svenska barnboksinstitutet : 2005- :
Fri tillgång till fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: Läs hela texten.

Djur, natur och sopretur : perspektiv på barnkulturen i antropocen
Wester Moa, Öhrn Magnus
Stockholm : Centrum för barnkulturforskning, Stockholms universitet : [2019] : 128 sidor :
ISBN: 9789198232363
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: sid. 22-35, Zillén, Erik. (2019) "I fablernas värld. Djuret som människa och människan som djur"

Dessutom tillkommer material som tillhandahålls av institutionen.

Referenslitteratur

Fabler
La Fontaine Jean de, Grandville , Holmér Gustaf
Stockholm : Gidlund : 1986 : 472, [1] s. :
ISBN: 9178440580
Se Umeå UB:s söktjänst

Zillén Erik
Fabelbruk i svensk tidigmodernitet : en genrehistorisk studie
Göteborg : Makadam : [2020] : 671 sidor :
ISBN: 9789170612985
Se Umeå UB:s söktjänst

Calder Andrew
The Fables of La Fontaine : wisdom brought down to earth
Genève : Droz : 2001 : 219 p. :
ISBN: 2600004645
Se Umeå UB:s söktjänst

Fumaroli Marc
The poet and the king : Jean de La Fontaine and his century
Notre Dame, Ind. : University of Notre Dame Press : 2002. : 536 s. :
ISBN: 0-268-03877-5
Se Umeå UB:s söktjänst