Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2018-06-25
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2021-05-21
Innehåll
I kursen behandlas
experimentella studiers betydelse för kunskap inom områdena språkproduktion och språkförståelse
grundläggande metoder för experimentella studier av språkproduktion och språkförståelse
vetenskaplig literacy
litteratursökning
planering och genomförande av en empirisk undersökning
muntlig presentation av forskning
viktiga felkällor i experimentella studier
Förväntade studieresultat
För godkänt betyg ska den studerande Kunskap och förståelse
kunna redogöra för forskningsbakgrund och forskningsfrågor i anslutning till en experimentdesign inom språkproduktion eller språkförståelse
uppvisa kunskap om experimentella metoder för att studera processer vid språkproduktion och språkförståelse
uppvisa förståelse för forskningsprocessens delar samt hur dessa redovisas i forskningslitteratur
Färdighet och förmåga
kunna planera och förbereda ett experiment i forskningsteam
uppvisa grundläggande färdighet i att söka forskningslitteratur av relevans för valt experiment
uppvisa förmåga att identifiera felkällor i experiment som rör produktion och förståelse av språk
visa förmåga att informera berörda parter om aktuell kunskap inom ett forskningsområde av relevans för den egna undersökningen på ett pedagogiskt sätt
visa förmåga att samarbeta i grupp
visa förmåga att presentera en forskningsartikel i konferensformat
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kunna värdera och använda kurslitteratur och forskningslitteratur för att kritiskt granska en experimentdesign inom språkproduktion eller språkförståelse
Behörighetskrav
Univ: Godkända kurser i Logopedprogrammets termin 1-3 samt genomgångna kurser i termin 4, eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av lärarledda lektioner och seminarier.
Examination
Examination sker genom fyra inlämningsuppgifter som genomförs under kursens gång:
Muntlig individuell uppgift
Två muntliga redovisningar av praktiska gruppuppgifter
Skriftlig individuell uppgift
Vid examination används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att uppnå godkänt resultat krävs betyget G på samtliga inlämningsuppgifter.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får det första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället.
Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller del av en kurs har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till utbildningsledaren vid Humanistiska fakulteten.
Föreskrifter vid övergångar Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2021 vecka 30
Understanding research and evidence-based practice in communication disorders : a primer for students and practitioners Haynes William O., Johnson Carole E. Boston, Mass. : Pearson : c2009. : xvi, 512 p. : ISBN: 9780205453634 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Studieverkstaden om muntlig presentation Studieverkstaden, Umeå universitet : 2012 : pdf Obligatorisk