Kursen innebär ett systematiskt studium av frågor kopplade till undervisning och lärande i ämnet geografi. Detta omfattar planering och genomförande av en vetenskaplig studie samt dokumentation och redovisning av denna såväl muntligt vid seminarier som skriftligt i form av en vetenskaplig uppsats. Arbetet med uppsatsen förutsätter studier av teorier och tidigare nationell och internationell forskning inom problemområdet.
Kursen bygger på de teoretiska och metodologiska kunskaper och färdigheter som studenterna tillägnat sig i ämnesstudier och utbildningsvetenskaplig kärna, och på de insikter i lärarens yrkesroll som nåtts under verksamhetsförlagd utbildning.
Kursen består av två moduler:
Modul 1. Forskningsplanering, 7,5 hp
I modulen behandlas forskningsprocessens delar med tonvikt på formulering av syfte och forskningsfrågor inom området undervisning och lärande i ämnet geografi samt utarbetande av en litteraturöversikt med relevans för den planerade studien.
Modulen inleds med en introduktion till vetenskapligt förhållningssätt och forskningsprocessen med fokus på formulering av forskningsfrågor, metodval samt teoretisk förankring. Vidare behandlas litteratursökning inom för studien relevanta områden samt källkritiska överväganden. Under modulen utarbetas en forskningsplan för den egna studien.
Modul 2. Insamling och analys av material samt forskningsrapportering 22,5 hp
I modulen behandlas forskningsprocessens delar med tonvikt på metoder för insamling och analys av material liksom presentation av resultat och diskussion utifrån studiens forskningsbakgrund. Vidare ingår färdigställande av en vetenskaplig uppsats enligt forskningsområdets konventioner. I modulen ingår försvar av det egna samt opposition på annans examensarbete.
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går det programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.