TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Vi hälsar dig varmt välkommen till kursen Evidensbaserad arbetsterapi, 7,5 hp som ges av Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, avdelningen för Arbetsterapi vid Umeå universitet. I det här dokumentet får du veta vad du måste göra och när. Kontakta oss gärna om du har frågor, våra kontaktuppgifter hittar du längst ner i det här brevet.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar måndag 3 mars och stänger tisdag 25 mars. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars förlorar du din studieplats. För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto Umu-id, se länk nedan.
En manual för hur webbregistreringen går till hittar du på
https://www.umu.se/student/mina-studier/sa-funkar-studentwebben/
Om du inte vill behålla din plats på kursen efter urval 2 ska du gå in på Antagning.se och tacka nej till kursen så platsen kan erbjudas till den som står på reservlistan.
Tisdag 25 mars
Tid: Kl. 08.30-17.00
Se mer information på kurssajten i Canvas angående detaljerat schema samt instruktioner för självstudier inför en uppgift under första kursträffen.
Kursen är helt nätbaserad med en två och en halv dagars sammankomst vid start, en halvdagars sammankomst några veckor in i kursen, samt en endagars examination i slutet av kursen. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand med stöd från lärare för att hitta kursmaterial via läroplattformen Canvas. Kursen samläses med studenter från avdelningen för Fysioterapi.
Plats: Zoom, (se Canvas för aktuell länk)
Tisdag 25 mars kl. 08.30 - 17.00
Onsdag 26 mars kl. 08.30 - 17.00
Torsdag 27 mars kl. 08.30 - 12.00
Onsdag 9 april kl. 13.00-17.00
Kursen examineras Tisdag 3 juni kl 08.30 - 17.00
Resurstillfällen för frågor:
Onsdag 23 april kl. 13.00-14.00 och Onsdag 14 maj kl. 13.00 - 14.00
Kursansvarig för kursen:
Margarita Mondaca, bitr univ lektor
e-post: margarita.mondaca@umu.se
Tel: 090-786 6429
Vid frågor som rör magister-/masterprogrammet i sin helhet, kontakta:
Ulla Nygren, univ lektor, programvägledare för masterprogrammet i arbetsterapi
e-post: ulla.nygren@umu.se
Tel: 090-786 9102
Studieadministration:
studieadm.samrehab@umu.se
Se även kontaktformulär längre ner på sidan.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.