Engelskt namn: Entrepreneurship and Enterprise in the Society A
Denna kursplan gäller: 2024-08-19 och tillsvidare
Kurskod: 2FE027
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2007-06-14
Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2024-06-05
Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området. Kursen består av följande moment:
Affärsutveckling, 7,5 högskolepoäng
Marknadsföring, 7.5 högskolepoäng
Kursen ska förutom fördjupade kunskaper även ge en ökad förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls-, företags-/organisations- och individnivå. Inom denna ram syftar kursen till att ge ett perspektiv på metoder och tekniker som kommer till användning i företag och organisationer.
Moment 1. Affärsutveckling, 7.5 hp
Momentet förbereder de studerande för att starta alternativt utveckla ett företag. Detta görs dels utifrån ett affärsutvecklingsperspektiv och dels genom tillämpning av företagsekonomiska modeller och metoder. Momentet behandlar den entreprenöriella processen som startar med affärsidé och affärsmöjlighet för att vidare introducera grunderna om företagets affärsmodell, strategi, resurser, organisation och ledarskap, samt olika verktyg för finansiell planering. Dessutom introduceras företagets omvärld samt intressentmodellen och hållbarhet som användbara perspektiv för att beskriva och hantera företagets omvärld.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, gästföreläsningar, övningar, seminarier, handledning, samt praktiktillämpande inslag där de studerande på egen hand utvecklar en affärsidé, samlar information, analyserar densamma med hjälp av olika modeller samt fattar beslut om lämpliga handlingsalternativ vid planering av ett nytt företag.
Examination
Momentet examineras genom skriftlig uppgift som genomförs i grupp och seminariebehandlas, skriftlig individuell salstentamen samt individuell skriftlig uppgift. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinationl är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 2. Marknadsföring, 7.5 högskolepoäng
Marknadsföringsmodulen tar upp marknadsföring på grundläggande nivå. I modulen beskrivs, diskuteras och analyseras centrala begrepp, teorier, modeller och perspektiv inom marknadsföring och hur dessa kan tillämpas i praktiken. Modulen ger en förståelse för hur olika delar inom marknadsföring är relaterade till varandra och hur de bildar en helhet i marknadsföringsprocessen. I en omvärld i förändring måste företag och organisationer arbeta med att nå ut till sin marknad på ett sätt som är både samtida och hållbart. Modulen utgår från ett marknadsorienterat synsätt med fokus på hur företag och organisationer skapar värde tillsammans med kunder och övriga intressenter. Modulens innehåll ger möjlighet att utveckla förståelse för marknadsföring ur ett hållbarhets- och samhällsperspektiv samt att utveckla ett kritiskt reflekterande förhållningssätt till marknadsföring.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
I modulens olika delar stöds lärandet genom föreläsningar, seminarier och case. Inom ramen för modulen får studenten även möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt.
Momentets examination
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examination är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Se under respektive moment.
Delar av undervisningen kan komma att ges på engelska.
Se även under respektive moment.
Se även ovan under respektive moment.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.
Anpassningar
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Akademisk integritet och fusk
Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan komma att kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning. Kursen är ej direkt påbyggbar med andra kurser på A- eller B-nivå i ämnet företagsekonomi.
Kursen ingår i Turismprogrammet180/240 hp. Kursen ingår i Högskoleprogrammet till medieproducent/120 hp och Gastronomi programmet 180hp.
Denna kurs överlappar hel eller delvis kurserna 2FE211, 2FE212, 2FE213, 2FE214, 2FE029, 2FE158, 1KO002, 2FE225, 2FE224 och 2FE182, och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med denna kurs.
Entreprenörskap : från tanke till handling
Landström Hans, Löwegren Marie
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 320 sidor :
ISBN: 9789144154770
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Det tillkommer en valfri bok om affärsutveckling, entreprenörskap, och/eller företagsekonomi som godkänns av läraren innan läsning. Artiklar (tillgängliga via Umeå universitetsbibliotek eller lärplattformen Canvas) som omfattar cirka 50-80 sidor.
Kotler Philip
Marknadsföring : Teori och tillämpningar
3 : [2022] :
ISBN: 9781292404530
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
1-2 vetenskapliga artiklar om max 50 sidor tillkommer Casematerial kan tillkomma. Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten.
Handelshögskolan Umeå Universitet, Uppsatsskrivande i Företagsekonomi. Uppsatsmanual. (Senaste upplagan)
USBE Företagsekonomi :
https://www.umu.se/student/handelshogskolan/uppsatser-och-examensarbeten/#info5
Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbetet med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.