Engelskt namn: English Words and Metaphors for Emotions
Denna kursplan gäller: 2025-07-21
och tillsvidare
Kurskod: 1EN096
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Engelska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2025-03-12
Innehåll
Kursen är uppdelad i två delkurser:
Delkurs 1: Teori och metod, 4,5 hp
I denna delkurs studeras metaforik och metonymi, två grundläggande processer och begrepp inom den kognitiv lingvistiska forskningen om känslobegrepp, utifrån ett teoretiskt och metodologiskt perspektiv. Som en viktig del av detta studeras skillnader mellan känslobegrepp. Dessutom behandlas historiska förändringar i betydelser av ord för känslor och känslobegrepp. I kursen lär sig studenten att redogöra för skillnader mellan ord för känslor och känslobegrepp utifrån dessa utgångspunkter.
Delkurs 2: Individuell fördjupning, 3 hp
Inom delkursen genomför den studerande en praktisk tillämpning av de teorier och metoder som diskuterats under den första delkursen i form av en skriftig fördjupningsuppgift och en muntlig presentation.
Förväntade studieresultat
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
förklara den kognitiva lingvistikens syn på sambandet mellan förkroppsligad erfarenhet, metonymier och metaforer i konceptualiseringen av känslor
redogöra för etablerade modeller och centrala begrepp inom kognitiva lingvistiska studier av känslobegrepp
redogöra för konceptuella skillnader mellan känslobegrepp
redogöra för historiska förändringar i betydelser av ord för känslor och i känslobegrepp
Färdighet och förmåga
identifiera språkliga manifestationer av teoretiska begrepp och perspektiv i autentiskt språkligt material
självständigt analysera metaforer och metonymier som bidrar till konceptualiseringen av känslor
självständigt hitta relevant litteratur för att lösa uppgifter
visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
självständigt utvärdera olika källors tillförlitlighet och problematisera aktuella studier inom forskningsområdet
självständigt bedöma, rangordna och kritiskt värdera beskrivningar och tillämpningar av teoretiska modeller i olika texter.
Behörighetskrav
Gy: Engelska B/Engelska 6. Univ: Minst 90 hp i vilka ska ingå minst 15 hp i intervallet 61-90 hp i Engelska, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av seminarier samt gruppdiskussioner via lärplattform. Den studerande förväntas delta aktivt i diskussioner samt utföra givna skriftliga arbetsuppgifter inom givna tidsramar. Undervisningsspråket är engelska i båda delkurserna. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna.
Examination
Delkurs 1 examineras genom bedömning av seminariedeltagande och en individuell skriftlig uppgift.
Delkurs 2 examineras genom en individuell skriftlig uppgift samt ett seminarium där den individuella uppgiften presenteras.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Vid examination av skriftliga inlämningsuppgifter används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Vid examination av seminariedeltagande (delkurs 1) och presentationen i slutseminariet (delkurs 2) används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på kursens båda delar. Examination sker på engelska.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Övriga föreskrifter
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.