Elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd ur ett fritidshemsperspektiv
7,5 hp
Om kursen
I kursen fördjupas studier om arbete med elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd i fritidshemmets verksamhet. Vidare studeras konsekvenser av elevers svårigheter och funktionshinder som uppstår i mötet med fritidshemmet. Särskilt uppmärksammas på vilka sätt funktionsnedsättningar och socioemotionella svårigheter får betydelse för individens utveckling och lärande samt för fritidshemmets förutsättningar att erbjuda tillgänglighet, delaktighet och likvärdighet. Observation och dokumentation som grund för planering och åtgärder för främjandet av en inkluderande och meningsskapande pedagogisk miljö i fritidshemmet granskas och bearbetas. Vidare studeras hur olika pedagogiska strategier kan utgöra stöd i det arbetet. Hur samverkan med vårdnadshavare, förskoleklass, skola och samhället i övrigt kan främja fritidshemmets stöd för individens utveckling och lärande diskuteras. Dessutom studeras och problematiseras vilka samhälleliga förutsättningar som krävs för att stödja barns psykiska hälsa och välbefinnande. Slutligen studeras och analyseras bakomliggande orsaker till konflikters uppkomst. Strategier för att hantera dessa bearbetas.
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går det programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.