"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

DNA och historisk identitet, 7,5 hp

Engelskt namn: DNA and historical identity

Denna kursplan gäller: 2025-01-20 och tillsvidare

Kurskod: 1MU079

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Museologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-08-29

Innehåll

Användningen av DNA för att utforska historisk identitet har ökat de senaste åren. I arkeologisk forskning liksom i privat släktforskning har genetiska studier lett till starka berättelser om människors ursprung, släktskap och identitet. Kursen utforskar och fördjupar kunskapen om dessa berättelser, genom att visa hur DNA kan användas både som molekyl och som betydelsebärande tecken. Den ger grundläggande kunskaper om hur DNA-molekyler analyseras i historiska studier, med förklaringar till centrala genetiska begrepp. Aktuella studier av forntida DNA diskuteras, liksom studiernas inverkan på berättelser om migrationer, släktskap och historiska personer. Vid sidan av de genetiska analyserna läggs stor vikt vid användningen av DNA som tecken för evidens i berättelser om historisk identitet. Kursen ger studenten verktyg för egen analys och kritisk reflektion kring DNA och historisk identitet.

Följande moduler ingår:    
 
Modul 1: DNA-analyser i historiska studier (2,5 hp) 
DNA analyses in historical studies  
Modulen ger översiktliga kunskaper om DNA-analyser i historiska studier. Fokus ligger här på själva DNA-molekylen och genetiska analysmetoder som används för studier av historisk identitet. Centrala begrepp såsom aDNA, kärn-DNA, mitokondrie-DNA, genom, population, SNP, haplogrupp, genotyp och fenotyp förklaras och diskuteras.    

 
Modul 2: DNA i berättelser om historisk identitet (5 hp)  
DNA in stories of historical identity  
Modulen ger kunskap om hur DNA används i berättelser om historisk identitet. Fokus ligger på användningen av DNA som ett tecken för evidens i berättelser om migration, släktskap och historiska personer. Här diskuteras och analyseras konkreta exempel på användning av DNA för att belägga och berätta om historisk identitet. Med stöd i aktuell svensk och internationell forskning ges verktyg för egen analys och kritisk reflektion kring användningen av DNA i berättelser om historisk identitet. 

Förväntade studieresultat

Modul 1: DNA-analyser i historiska studier (2,5 hp) 
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse

  • visa översiktlig kunskap om användning av olika DNA-molekyler i genetiska studier av historisk identitet,
  • visa översiktlig förståelse för innebörden av centrala genetiska begrepp i analyser av historisk identitet.

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga

  • kunna beskriva möjligheter och begränsningar med olika genetiska analysmetoder i relation till olika frågeställningar om historisk identitet.

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • kunna värdera lämpligheten av olika genetiska analysmetoder för studier av historisk identitet. 

 

Modul 2: DNA i berättelser om historisk identitet (5 hp) 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse 

  • visa kunskap om användningen av DNA som tecken för evidens i berättelser om historisk identitet.

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga 

  • diskutera hur olika genetiska analysmetoder påverkar innehållet i berättelser om historisk identitet,
  • visa förmåga att skilja DNA som tecken från DNA som molekyl, utifrån givna exempel.

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • utföra en självständig analys och reflektion kring användningen av DNA i berättelser om historisk identitet. 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen är nätbaserad och består av instuderingsmaterial, uppgifter och handledning via universitetets webbaserade lärplattform. Kontakten mellan lärare och studenter sköts via lärplattformen. Detta innebär att de studerande måste ha tillgång till dator och internet för att kunna fullgöra de uppgifter som ingår i kursen.
I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.  

Examination

Modul 1 examineras genom en individuell examinationsuppgift. Betygsskalan för individuell examinationsuppgift är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på individuell examinationsuppgift. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Väl godkänd på individuell examinationsuppgift.

Modul 2 examineras genom två skriftliga diskussionsfrågor och en skriftlig individuell examinationsuppgift. Betygsskalan för diskussionsfrågor är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för individuell examinationsuppgift är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på samtliga diskussionsfrågor samt på individuell examinationsuppgift. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs minst betyget Godkänd på samtliga diskussionsfrågor samt Väl godkänd på individuell examinationsuppgift.

Examination sker enligt graderna Väl godkänt, Godkänt och Underkänt. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie tillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle inom två månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg.
Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och äger rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har denne rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska uppgifter är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För att få Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått betyg Godkänd eller Väl godkänd på modul 1 och Väl godkänd på modul 2.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos utbildningsledaren vid Humanistisk fakultet begära annan examinator.


 
Tillgodoräknande 
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02). 

Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper. 

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 4

Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start. 

Modul 1: DNA-analyser i historiska studier (2,5 hp)

Horsburgh K. Anne
Molecular anthropology: the judicial use of genetic data in archaeology
Journal of Archaeological Science, vol 56, ss 141–145 : 2015 :
Tillgänglig online:
Obligatorisk

In the blood: the myth and reality of genetic markers of identity
Jobling Mark A., Rasteiro Rita, Wetton Jon H.
Ethnic and Racial Studies, vol 39(2), : 2016 :
Tillgänglig via Umeå UB
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 142-161

Diagrams of Human Genetic Kinship and Diversity: From the Tree to the Mosaic and the Network?
Sommer Marianne, Amstutz Ruth
Cambridge, MA: The MIT Press : 2024 :
Open Access
Obligatorisk
Läsanvisning: Critical Perspectives on Ancient DNA, red. Daniel Strand, Anna Källén & Charlotte Mulcare, ss 25-50

Modul 2: DNA i berättelser om historisk identitet (5 hp)

M’Charek Amade
Whitewashing the Neanderthal: Doing Time with Ancient DNA
Cambridge, MA: The MIT Press : 2024 :
Open Access
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel, 24 s. Critical Perspectives on Ancient DNA, red. Daniel Strand, Anna Källén & Charlotte Mulcare, ss 95-118

Nyblom Andreas
The Lagertha Complex: Archaeogenomics and the Viking Stage
Cambridge, MA: The MIT Press : 2024 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel, 24 s. Critical Perspectives on Ancient DNA, red. Daniel Strand, Anna Källén & Charlotte Mulcare, ss 119-142

Fiskesjö Magnus
Ancient DNA and the Politics of Ethnicity in Neo-Nationalist China
Cambridge, MA: The MIT Press : 2024 :
Open Access
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel, 22 s I: Critical Perspectives on Ancient DNA, red. Daniel Strand, Anna Källén & Charlotte Mulcare, ss 143-164

Strand Daniel
I am a Viking! : DNA, popular culture and the construction of geneticized identity
Taylor & Francis : 2021 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-433610
Obligatorisk
Läsanvisning: Artikel, 21 s New Genetics and Society, vol 40(2), ss. 520-540

Litteratur tillkommer enligt lärares anvisningar.