"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Digitalisering i förskolan, 7,5 hp

Engelskt namn: Digitalization in a preschool context

Denna kursplan gäller: 2024-08-05 och tillsvidare

Kurskod: 2IT038

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Prefekten, 2023-10-18

Innehåll

I den här kursen är det centrala temat digitalisering i förskolan. I kursen redogörs för centrala faktorer rörande digitalisering och digitala verktyg i relation till barns lärande och utveckling. Vidare introduceras aktuell forskning om pedagogisk användning och förskollärares kompetensutveckling i relation till digitalisering i förskolan. I kursen behandlas kunskap och färdigheter som krävs för att stödja barns utveckling av adekvat digital kompetens i förskolan i enlighet med gällande styrdokument.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • redogöra för styrdokument i förhållande till digitalisering i förskolan
  • beskriva villkoren för förskollärares kompetensutveckling i relation till digitalisering i förskolan
  • beskriva villkoren för digitalisering i förskolan

Färdighet och förmåga

  • diskutera, välja och planera för tillämpning av digitala verktyg i förskolan i relation till barns lärande och utvecklingutifrån styrdokument och olika teoretiska perspektiv diskutera pedagogiska metoder vilka har förutsättning att stödja barns utveckling av adekvat digital kompetens i förskolan

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utifrån styrdokument och olika teoretiska perspektiv identifiera och värdera möjligheter och utmaningar i samband med digitalisering i förskolan

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs helt nätbaserat utan obligatoriska fysiska sammankomster. I kursen används digitala verktyg för föreläsningar, seminarier, projektarbeten, handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Arbetet i kursen förutsätter litteraturstudier och aktivt deltagande. Se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examination

Examination sker fortlöpande, genom skriftliga inlämningsuppgifter och deltagande i seminarium.

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning
av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga delar bedömts med resultatet godkänd (G). För betyg väl godkänd (VG) krävs dessutom resultatet väl godkänd (VG) på individuella skriftliga uppgifter.

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 32

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Elyoussoufi Nea
Digitalitet i förskolan
Första upplagan : Nacka : Askunge Thorsén förlag : [2018] : 112 sidor :
ISBN: 9789177670483
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Digitalisering i förskolan : på vetenskaplig grund
Kjällander Susanne, Riddersporre Bim
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 351 sidor :
ISBN: 9789127824331
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsen Malin
Barns digitala aktiviteter : samspel mellan barn, lärare och digitala teknologier i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 184 sidor :
ISBN: 9789147127719
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst

Heimer Maria
Källkritiskt förhållningssätt i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 166 sidor :
ISBN: 9789177411499
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Boken tillhandahålls av institutionen.

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Digital kompetens och digitala verktyg i förskolan
Skolverket : 2023 :
Fulltext
Obligatorisk

Referenslitteratur

Högberg Maria
Digital kreativitet : i förskolans undervisning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 141 sidor :
ISBN: 9789144144948
Se Umeå UB:s söktjänst

Thoresson Anna
Utforska digitala verktyg i förskolan
Stockholm : Lärarförlaget : [2019] : 151 sidor :
ISBN: 9789188149404
Se Umeå UB:s söktjänst

Digital kompetens i förskola, skola och vuxenutbildning
2019 : 42 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats

Kyrk Seger Erika
Digitalt meningsskapande i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Lärarförlaget : [2020] : 207 sidor :
ISBN: 9789188149473
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst

Leigert Lena
Hej internet!
Första upplagan : [Göteborg] : Baggebetti : [2019] : 130 sidor :
ISBN: 9789198510584
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst

Digitala verktyg i förskolan
lärlabbet : 2019 :
https://urplay.se/program/213489-larlabbet-digitala-verktyg-i-forskolan

Kronkvist Åsa
Nosa på nätet
Myndigheten för skolutveckling : 2005 :
Fulltext

Jäverbring Katrin
En digitalare förskola
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : [2019] : 115 sidor :
ISBN: 9789127454200
Se Umeå UB:s söktjänst

Adekvat digital kompetens är ett svårfångat begrepp
Skantz Åberg Ewa, Lantz-Andersson Annika, Lundin Mona
Skolverket : 2022 :
Fulltext

Refernsfilmer / podd

Episod 14 Chat GPT, metaverse och digitalisering I förskolan - Förskola 2PoddNoll
Osla Stefan, Graversen Anna, Kavmark Knieling Line, Enedahl Regina
Spotify : 2023 :
Podd

Förskolepodden
Digitalitet i förskolan Podd avsnitt 27
Spotify : 2017 :
Podd

Källander Susanne
Digitaliseringsförändringsledaren i förskolan
Youtube : 2021 :
Referensfilm

Programmering i förskolan - Kod och kryp på Skärstads förskola
Youtube : 2019 :
Referensfilm

Digital kompetens i förskolan, Säsong 7, Avsnitt 2
UR : 2019 :
Referensfilm

De ofrivilliga digitalpedagogerna
UR : 2019 :
Referensfilm