"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Digitala vardagsliv, 7,5 hp

Engelskt namn: Our digital everyday life

Denna kursplan gäller: 2025-01-20 och tillsvidare

Kurskod: 1ET078

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Etnologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-09-05

Innehåll

Det digitala spelar allt större roll i människors vardag - från att parkera bilen, kontakta vården till att hitta en partner. Kursen behandlar betydelser av det digitala inom områden som kropp och hälsa, yrkesliv, relationer, spel, konsumtion, och politiskt engagemang. Kursen riktar sig till den som vill få en djupare förståelse för vad en digital samtid innebär för vardagens organisering, identitet, sociala relationer och maktförhållanden.

 

Följande moduler ingår: 
 
Modul 1: Perspektiv på det digitaliserade vardagslivet (4,5 hp)
Perspectives on the digitalized everyday life
Modulen ger en introduktion till etnologiska perspektiv på hur det digitala är närvarande i vardagslivet. Särskilt betonas genus, ålder, plats, identitet och makt i relation till digitaliseringen av vardag, arbete och relationer.


Modul 2. Eget projekt om det digitaliserade vardagslivet (3 hp)
Case study about the digitalized everyday life
I kursens andra del utforskar och analyserar studenten ett eget projekt där kunskaper och perspektiv från modul 1 tillämpas. Studenten får dokumentera det digitalas närvaro i vardagen och analysera detta med hjälp av egenvald kulturvetenskaplig litteratur

Förväntade studieresultat

 Modul 1: Perspektiv på det digitaliserade vardagslivet (4,5 hp)
 

För godkänd modul ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse

  • Redogöra på en grundläggande nivå för etnologiska perspektiv på det digitala vardagslivet

 

För godkänd modul ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga

  • På en grundläggande nivå dokumentera ett digitalt fenomen i vardagslivet och tillämpa etnografiska perspektiv och begrepp på det materialet

 

För godkänd modul ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt

  •  På en grundläggande nivå diskutera det digitalas närvaro och påverkan på människors vardagsliv utifrån etnologiska perspektiv som genus, klass, ålder och plats

 

Modul 2. Eget projekt om det digitaliserade vardagslivet (3 hp)

För godkänd modul ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse

  • Fördjupa förståelsen av etnologiska perspektiv på digitalt vardagsliv

 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga

  • Genomföra ett digitalt fältarbete
  • Tillämpa etnologiska perspektiv på det insamlade materialet

 

För godkänd modul ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt

Diskutera det digitalas närvaro och påverkan på människors vardagsliv utifrån etnologiska perspektiv som klass, genus och ålder

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen är nätbaserad och består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

 
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.

Examination

Modul 1 examineras genom ett seminarium, en kort reflektionsuppgift samt genom en individuell hemtentamen. Betygsskalan för seminarium och reflektionsuppgift är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för hemtentamen är Underkänd (U) och Godkänd (G). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på seminarium och reflektionsuppgift samt på individuell hemtentamen. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på seminarium och reflektionsuppgift samt Väl godkänd på individuell hemtentamen.
 
Modul 2 examineras genom ett seminarium där det egna caset redovisas samt ett skriftligt fördjupningsarbete. Betygsskalan för seminariet är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för det skriftliga fördjupningsarbetet är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på skriftlig fördjupningsuppgift. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Väl godkänd på skriftlig fördjupningsuppgift.

 
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
 
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.

 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.


För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått Godkänd (G) på Modul 1 och Väl godkänd (VG) på Modul 2.

 

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
 
 

Tillgodoräknande
 Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
 
 Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

 

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper. 

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 4

Kurslitteratur

Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.

Modul 1: Perspektiv på det digitaliserade vardagslivet (4,5 hp)

AI, robotar och föreställningar om morgondagens arbetsliv
Bodén Daniel, Godhe Michael
Lund : Nordic Academic Press : [2020] : 287 sidor :
ISBN: 9789188909527
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar (c:a 100 s)

Coming out of the Gaming Closet: Engaged Cultural Analysis and the Life-Line as Interview Method and Consciousness-Raiser
Enevold Jessica, Hagström Charlotte
Cultural Analysis 16(2): 20-44 : 2017 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Hansson K.
Det digitala arbetslivet: Digitalisering av sjuksköterskeyrket
Budkavlen, 96, 10–23 : 2017 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Kultur X : 10-talet i kulturvetenskaplig belysning
Höög Victoria, Kärrholm Sara, Nilsson Gabriella
Lund : Lunds universitet : [2019] : PDF (222 sidor) :
Fritt tillgänglig via Lunds universitet
ISBN: 9789198545937
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar (c:a 100 s)

Tema: Konsumtionskultur och digitalisering
Kulturella Perspektiv, Vol 25 Nr 2 : 2016 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar (c:a 50 s)

Kuoljok K.
In the Tracks of the Reindeer: The Emotional Effects of Digital Information on Raindeer Herders
Ethnologia Fennica, 47(2), 5–26. : 2020 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

The enchanted north: Nature, place and gender in ”off the grid” social media representations
Larsson Emelie, Ingridsdotter Jenny
Anthropological Journal of European Culture 32(2) : 2023 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Liliequist Evelina
Digitala förbindelser: Rum, riktning och queera orienteringar.
Umeå universitet : 2020 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar (c:a 60 s)

Digitala vårdlandskap – kritiska reflektioner om e-hälsa i glesbygden.
Lindberg Jens, Carlsson Eric
Socialmedicinsk tidskrift 95(1) : 2018 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Nilsson G.
Detesting Influencers: Print Media Perspectives on the Phantasmagoria of Influencer Life Worlds.
Ethnologia Scandinavica, 51, 42-61. : 2021 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Petersson McIntyre Magdalena
Agencing femininity: digital Mrs. Consumer in intra-action
Journal of Cultural Economy, 13:1, 54-72 : 2020 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Willim R.
Det smarta hemmets mundanisering
Svensk Etnologisk Tidskrift, 29(4). : 2020 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Texter kan tillkomma utifrån lärares anvisningar.

Modul 2: Eget projekt om det digitaliserade vardagslivet (3 hp)

Digital ethnography: A qualitative approach to digital cultures, spaces, and socialites
Cocq C., Liliequist E.
First Monday, 29(5). : 2024 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Rettberg J.W.
Seeing ourselves through technology : how we use selfies, blogs and wearable devices to see and shape ourselves
Palgrave Macmillan UK. : 2014 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk

Etnologiskt fältarbete - - nya fält och former
Hughes Tidlund Ida, Dankic Andrea, Ingridsdotter Jenny, Jansson Hanna, Jobarteh Aida, Kaijser Lars, Silow Kallenberg Kim, von Unge Elin, Wiklund Moreira Lisa, Björklund Maria, Bylund Christine, Bäckman Maria, Cocq Coppélie, Ekström Simon, Gunnarsson Payne Jenny, Hagström Charlotte, Liliequist Evelina, Lundquist Elin, Nylund Skog Susanne, Sehlin MacNeil Kristina, Zetterström Geschwind Britta, Öhlander Magnus, Silow Kallenberg Kim, von Unge Elin, Wiklund Moreira Lisa
Studentlitteratur AB : 2022 : 337 sidor :
ISBN: 9789144153261
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1, 3, 9 och 10

Litteratur om c:a 100 sidor väljs i samråd med lärare