Kursen syftar till att ge studenten en övergripande förståelse och kunskap om digitala och sociala mediers betydelser och användningsområden i samtiden. De digitala mediernas historiska utveckling diskuteras och problematiseras utifrån både etablerade och nya teorier om digitala medier och människors användning av dessa. Vidare behandlas frågor som rör ny kommunikationsteknik och deltagande i olika former. En röd tråd genom kursen är följande: Hur kan digitala och sociala medier fungera som resurs för produktion av kunskaper på individuell såväl som organisatorisk och kollektiv nivå? Vilka möjligheter och hinder kan uppstå? Frågeställningarna diskuteras och undersöks genom praktiska övningar och små medie- och kommunikationsvetenskapliga studier.
Undervisningen är helt nätbaserad men schemalagda träffar förekommer under dagtid.
I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
Betyg-Högskoleprov-Högskolepoäng
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 11 625 kr.
Total studieavgift: 11 625 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-15508
Anmälan
Sista anmälningsdag var den
15 oktober 2024.
Du kan göra en sen anmälan
via Antagning.se.