Utvecklingen av internetbaserad teknik från mitten av 1990-talet fram till i dag har ökat den digitala teknikens strategiska betydelse, vilket även reflekteras i de IT-budgetar som vi finner i organisationer i både offentlig sektor och i det privata näringslivet. Kursen tar sin utgångspunkt i hur dagens digitala era kräver nya strategiska ansatser. Med detta som bakgrund behandlar kursen de begrepp och modeller som kan användas för att identifiera och förstå den digitala teknikens strategiska betydelse, samt detaljerade studier och fall av digitala strategier. Kursen adresserar specifikt huvudkomponenterna i IT-strategier, de ledningsfrågor knutna till IT-strategier, samt de övergripande utmaningarna associerade med IT-strategier oavsett teknisk plattform.
För att antas till kursen krävs minst 90 hp i något av ämnena Informatik, Datavetenskap, Företagsekonomi, Media- och kommunikation, Pedagogik, Psykologi, Statsvetenskap, Sociologi eller motsvarande. Dessutom krävs Engelska 6/B.
Urval
Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för utbildning på grundnivå 1-165 hp, för avancerad nivå 30-285 hp)
Sökande inom vissa program vid Umeå universitet har platsgaranti till denna kurs. Antalet platser för fristående kurs kan därför bli begränsat.
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 35 700 kr.
Total studieavgift: 35 700 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-27325
Anmälan
Sista anmälningsdag var den
15 oktober 2024.
Du kan göra en sen anmälan
via Antagning.se.