Kursen fokuserar på digital speldesign. Teorier och metoder som praktiseras inom speldesign och spelstudier används för att designa och granska digitala spel och spelkontexter. Under kursen behandlas bland annat tillämpat interaktivt berättande, skapande av digitala spelprototyper, samt utvärdering och test av digitala spelkoncept. Hur individer och grupper inkluderas eller exkluderas genom design, är av särskild betydelse och fokus.
Förväntade studieresultat
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutad kurs kunna: 1. Redogöra för begrepp och metoder för design och analys av digitala spel och spelkontexter.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutad kurs kunna: 2. Utveckla och utvärdera ett koncept för ett digitalt spel. 3. Utveckla digitala spelprototyper.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutad kurs kunna: 4. Självständigt identifiera problem relaterade till digitala spel och spelkontexter och deras betydelse för individer, grupper och samhälle. 5. Visa insikt om sin egen roll och sitt eget ansvar vid design av digitala spel.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs nätbaserat via en lärmiljö som tillhandahålls av institutionen. Undervisningen kan ges på engelska. Vid behov introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning kan ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen.
Examination
Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter. Som betyg på kursen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen.
Studerande som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator eller rättande lärare handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Litteratur
Giltig från:
2023 vecka 5
Schell Jesse The art of game design : a book of lenses 3rd edition : Boca Raton : CRC Press : [2019] : xlii, 610 pages : ISBN: 1138632058 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter, utdrag ur tidskrifter och dylikt tillhandahålles av institutionen.