Engelskt namn: Teaching in the Multilingual Classroom
Denna kursplan gäller: 2017-08-07 och tillsvidare
Kurskod: 6SD007
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Språkdidaktik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Lingvistik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-06-27
I kursen fokuseras frågor som: Hur kan utvecklingen av kompetens i flera språk stödjas i skolan? Hur kan elever med ett nationellt minoritetsspråk som första- eller andraspråk få utveckla det? Hur kan lärare stödja elever som inte har svenska med sig från en tidig ålder? Hur kan elevernas samtliga språkliga resurser tas tillvara i undervisningen i engelska och moderna språk? Efter en gemensam kursdel genomför de studerande en individuell fördjupning.
Moment 1 Flerspråkighet i skolan, 4,5 hp (Multilingualism in school)
Utifrån definitioner av några grundläggande begrepp, t.ex. förstaspråk, andraspråk, främmande språk, arvsspråk, modersmål och flerspråkighet introduceras kognitiva, socio-kognitiva och sociokulturella teorier om språkutveckling. Vidare diskuteras språk och identitet liksom maktförhållanden som påverkar språkets status i och utanför skolan. I momentet behandlas också det moderna klassrummets didaktiska möjligheter och begränsningar.
Moment 2 Individuell fördjupning, 3 hp (Individual assignment)
Inom detta moment genomför den studerande en individuell fördjupningsuppgift med utgångspunkt i något av de teman eller didaktiska modeller som behandlas i moment 1.
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Gy: Engelska B/Engelska 6 samt Svenska B/Svenska 2 alternativt Svenska som andraspråk B/Svenska som andraspråk 2.
Univ: Ett av följande alternativ: 1) Lärarexamen om minst 180 hp, eller 2) Minst 105 hp i vilka ska ingå minst 90 hp i ett språkämne, eller motsvarande.
Undervisningen är helt nätbaserad. Närvaro är obligatorisk vid det nätbaserade seminarium där fördjupningsuppgiften i moment 2 presenteras.
Tillgång till dator och headset krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument. I den här kursen krävs att du har ett headset/ ett headset och webbkamera.
Examinationen av moment 1 sker genom individuella bidrag till forumsdiskussioner kring begrepp, teorier och det flerspråkiga klassrummet samt en kort skriftlig sammanfattning av valda delar av momentets övriga innehåll.
Examination av moment 2 sker genom muntlig och skriftlig redovisning av den individuella uppgiften.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Forumsdiskussioner och muntliga presentationer bedöms dock bara med betygen Godkänd eller Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på båda momenten.
Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.
Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.
Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Translanguaging and Identity in Educational Settings
Creese Angela, Blackledge Adrian
Ingår i:
Annual review of applied linguistics
Cambridge : Cambridge University Press : 1981- : 35 : sid. 20-35 :
Obligatorisk
Identity Texts and Academic Achievement: Connecting the Dots in Multilingual School Contexts.
Cummins Jim, Hu Shirley, Markus Paula, Montero M. Kristina
Ingår i:
TESOL quarterly [Elektronisk resurs].
Alexandria, Va. : TESOL : 1967- : 49 :
Obligatorisk
Hornberger Nancy H.
Continua of biliteracy : an ecological framework for educational policy, research, and practice in multilingual settings
Clevedon, England : Multilingual Matters : c2003. : xxix, 370 p. :
Obligatorisk
Läsanvisning: p. 3-34 (Chapter 1).
http://ebookcentral.proquest.com/lib/umeaub-ebooks/detail.action?docID=204118
Iversen Jonas
The Role of Minority Students L1 when Learning English.
In: Nordic Journal of Modern Language Methodology 5(1) : 2017 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 35-47
May Stephen
The multilingual turn : implications for SLA, TESOL and bilingual education
New York : Routledge : 2014 : x, 229 pages :
ISBN: 0415534321
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: - Introducing the Multilingual Turn", s. 1-6
- Kapitel 1, Disciplinary Divides, Knowledge Construction, and the Multilingual Turn (s. 7- 31)
- Afterword, s. 216-217
Second language learning theories
Mitchell Rosamond., Myles Florence, Marsden Emma.
Third edition. : London : Routledge : 2013. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: kap. 1 (s. 1-26), kap 6. (s 160-187), kap. 9 (s. 250-284), valfritt kapitel
Outakoski Hanna
Teaching an endangered language in virtual reality
Ingår i:
Keeping languages alive
Cambridge : : Cambridge University Press : 2014 : xiv, 269 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 128-139
Väljs i samråd med lärare.
Translanguaging and Identity in Educational Settings
Creese Angela, Blackledge Adrian
Ingår i:
Annual review of applied linguistics
Cambridge : Cambridge University Press : 1981- : 35 : sid. 20-35 :
Obligatorisk
Identity Texts and Academic Achievement: Connecting the Dots in Multilingual School Contexts.
Cummins Jim, Hu Shirley, Markus Paula, Montero M. Kristina
Ingår i:
TESOL quarterly [Elektronisk resurs].
Alexandria, Va. : TESOL : 1967- : 49 :
Obligatorisk
Hornberger Nancy H.
Continua of biliteracy : an ecological framework for educational policy, research, and practice in multilingual settings
Clevedon, England : Multilingual Matters : c2003. : xxix, 370 p. :
Obligatorisk
Läsanvisning: p. 3-34 (Chapter 1).
http://ebookcentral.proquest.com/lib/umeaub-ebooks/detail.action?docID=204118
Iversen Jonas
The Role of Minority Students L1 when Learning English.
In: Nordic Journal of Modern Language Methodology 5(1) : 2017 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 35-47
Second language learning theories
Mitchell Rosamond., Myles Florence, Marsden Emma.
Third edition. : London : Routledge : 2013. :
Obligatorisk
Outakoski Hanna
Teaching an endangered language in virtual reality
Ingår i:
Keeping languages alive
Cambridge : : Cambridge University Press : 2014 : xiv, 269 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 128-139
Väljs i samråd med lärare.