TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till distanskursen vårtermin 2025
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag 13 januari till och med söndag 19 januari. OBS! Om du inte har registrerat dig senast den 19 januari förlorar du din plats på kursen.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta institutionsadministratör Camilla Wigöv så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta institutionsadministratör Camilla Wiglöv, så att hen kan registrera dig manuellt.
Schema är preliminärt fram till 4 veckor före kursstart.
Kursen ger grundläggande kunskaper i visualisering, grafisk design och muntlig argumentation som kan användas för att kommunicera idéer för nya produkter och tjänster med intressenter under den tidiga utvecklingsfasen.
Du får genom praktiska övningar och projektarbete möjlighet att tillämpa dessa grundläggande kunskaper i olika typer av relevanta metoder och hjälpmedel för idévisualisering. Du kommer att utföra uppgifterna ibland i grupp och ibland enskilt.
Under de sista veckorna i kursen kommer du att arbeta med att visualisera en idé som du själv väljer.
Teknisk utrustning
Under självstudieveckorna har vi webbaserade videomöten via Zoom. För att det ska fungera bra krävs att du har tillgång till en dator som inte äldre än 4-5 år, webbkamera, headset och bra internetuppkoppling (stabil trådlös uppkoppling eller fast uppkoppling via nätverkskabel).
Planera dina studier
Detta är en distansutbildning med 50% studietakt, där du gör dina studier helt hemifrån. Du bestämmer själv hur och när du vill plugga, men förväntas också ta stort eget ansvar för dina studier och planering. Kursen har en egen studieguide som presenterar lärandemål, resurser, litteratur, examinationer med mera. I kursens schema i TimeEdit hittar du alla planerade kursaktiviteter. Gör gärna din egen studieplan så blir det lätt att hålla takten.
Vad händer om jag blir sjuk?
Kursen har inga obligatoriska träffar. Vad som är obligatoriskt är inlämning och examination.
Om du blir sjuk (det händer oss alla) och du har anmält dig till en frivillig träff där du inte kan vara med så behöver du ta kontakt med läraren för att få veta när och hur du kan tillgodogöra dig den missade träffen.
Särskilt pedagogiskt stöd
Om du har beviljats särskilt pedagogiskt stöd meddelar du kursansvarig.
Schemaändringar
Det kan vara så att den undervisande läraren blir sjuk vilket gör att inplanerade undervisningspass och tider kan komma att förändras i schemat. Blir det så med väldigt kort varsel (samma morgon) så meddelar vi dig det via Canvas, e-post och/eller sms. Ta för vana att kolla Canvas dagligen för att alltid ha aktuell information och läsa din e-post varje morgon.
Lärplattformen Canvas
För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, inspelade föreläsningar, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från lärarna. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.
Det mesta av kommunikationen med dina lärare och studiekamrater har du i Canvas. När du har aktiverat ditt Umu-id och registrerat dig på kursen så kan du logga in i Canvas/den här kursens kurssajt.
Du ansvarar för att den mejldress du lägger in på Canvas är den som du läser regelbundet.
Mötesverktyget Zoom
Vi använder Zoom som mötesverktyg i kursen. Se till att du har laddat hem Zoom till din dator och att du kan använda programmet före kursstart. Kursen kommer att ha en och samma webblänk till samtliga digitala kursträffar via Zoom:
https://umu.zoom.us
Mötes-ID: 676 4459 6588
Lösenord:kanelbulle
Direktlänk: https://umu.zoom.us/j/67644596588?pwd=XUE4LyOmIkQq8R2rlFoQSYavWN3X1Z.1
Egen dator och internet
För att kunna delta i denna distanskurs behöver du ha tillgång till en dator med webbkamera och en bra inbyggd mikrofon eller en trådbunden mikrofon - undvik helst trådlösa hörlurar med inbyggd mikrofon då det kan bli svårt för oss att höra vad du säger. Det är också bra att du har tillgång till en relativt ostörd arbetsplats för att du ska kunna delta på bästa sätt vid våra digitala kursträffar. Vi vill också att du alltid deltar i våra träffar med din webbkamera påslagen, så undvik att ha andra människor i bakgrunden.
Egna programvaror
Som student vid Umeå universitet har du tillgång till Microsoft Powerpoint via Office 365, men för att kunna genomföra de praktiska designuppgifterna i kursen vill vi att du i god tid innan kursstart också skaffar och bekantar dig med någon mer kraftfull programvara för grafisk formgivning, exempelvis Adobe Illustrator (finns för windows, mac och ipad), CorelDRAW (windows och mac) eller Affinity Designer (windows, mac och ipad). Goda kostnadsfria alternativ är exempelvis Linearity (mac och ipad), SketchUp (windows och mac) eller Inkscape (windows och mac).
I kursen finns tyvärr ingen tid eller några resurser för programvaruutbildning, men för alla dessa program finns gott om instruktionsfilmer på nätet – sök med ordet ”tutorial” och programvarans namn på exempelvis YouTube så hittar du mängder av filmer. Observera: för att kunna dra nytta av instruktionsfilmerna, som oftast är på engelska, rekommenderar vi starkt att du installerar en engelskspråkig version av programvaran. Annars kan det bli svårt för dig att hänga med i instruktionsfilmerna då deras programversioner är på engelska.
IT Support
Här hittar du information om IT-tjänster: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/
Kontakt
Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Niklas Andersson.
Problem med registrering, kontakta Institutionsadministratör Camilla Wiglöv
Kontakt med lärare och klasskamrater under kursens gång
Håll kontakt med dina lärare och studiekamrater under självstudieperioderna och gärna mellan träffarna. Använd varandra som stöd och hjälp i studierna, ställ frågor i Canvas, ta kontakt med lärare om du får svårlösta problem och läs din e-post regelbundet.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.