Kursen ger grundläggande kunskaper i visualisering och grafisk design som kan användas för att kommunicera idéer för nya produkter och tjänster med intressenter under den tidiga utvecklingsfasen.
Träning ges i att framställa varierande typer av visuellt kommunikationsmaterial för en rad olika medier som används inom designbranschen i syfte att effektivt skapa, kommunicera och utvärdera idéer i relation till ett projekts sammanhang, intressenter och affärsidé. Grunderna i innovationsteori, kreativa metoder, idéskissning, typografi, färglära, produktsemantik, kognitionspsykologi, kommunikationshistoria, bildteori, visuell kultur och samskapande introduceras.
Studenten får genom praktiska övningar tillämpa sina grundläggande kunskaper i olika typer av relevanta metoder och hjälpmedel för idévisualisering.
Modul 1: Designprocessen 1,5 hp Kreativitet och samskapande 1,5 hp
Modul 2: Grafisk form, kommunikationsteori och kommunikationshistoria 3 hp Visuella kulturer och visualiseringsmetoder 3 hp
Modul 3: Kommunikation och projektledning 1,5 hp Projektarbete 4,5 hp
För denna kurs behöver du egen dator, webbkamera, trådansluten mikrofon (ej Bluetooth) och stabil internetuppkoppling.
Kursen genomförs på halvfart i distansform utan obligatoriska träffar. De frivilliga kursträffarna sker digitalt via Zoom och består av kursintroduktion, frågestunder, handledningstillfällen och uppgiftsredovisningar. Alla föreläsningar är förinspelade och övrigt kursmaterial finns tillgängligt via lärplattformen Canvas. Du förväntas ha tillgång till egen dator, webbkamera, trådansluten mikrofon (ej Bluetooth) och stabil internetuppkoppling.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
Betyg-Högskoleprov-Högskolepoäng
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 73 125 kr.
Total studieavgift: 73 125 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-52304
Anmälan
Sista anmälningsdag var den
15 oktober 2024.
Du kan göra en sen anmälan
via Antagning.se.