"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Design för användarupplevelse

Välkommen till kursen Design för användarupplevelse!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med tisdag 18 mars till och med tisdag 25 mars. Om du inte har registrerat dig senast den 25 mars förlorar du din plats på kursen.

    Vill du gå kursen men vet i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss på Designhögskolaninnan sista dag för registrering. Maila i så fall camilla.wiglov@umu.se

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss på Designhögksolan så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

  • 4. Börja kursen

    Schemat finns också i textformat och finns tillgängligt 4 veckor före kursstart på Time Edit.
    Observera att schemat är preliminärt fram en månad före kursstart.

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen ger dig en inblick i de processer och arbetsmetoder som används inom interaktionsdesign. Fokus ligger på att introducera designmetodiska grunder och hur olika aspekter av grafisk formgivning som; typografi, layout, ljuddesign och haptik kan influera designen av ett användargränssnitt, både när det gäller förståelsen av och uttrycket hos digitala produkter.

    I kursen ges en historisk översikt över framväxten av yrket industridesigner, en introduktion till kreativa och analytiska designmetoder samt grunderna i olika visualiserings-, prototyp- och kommunikationstekniker.

    Under den sista kursmodulen Projektarbete kommer du att tillsammans i grupp  tillämpa dina kunskaper i ett praktiskt designprojekt i samarbete med en extern uppdragsgivare. Projektet brukar vara relativt intensivt så planera för full närvaro. Projektarbetet kan inbegripa både ett interaktionsdesign-och ett tjänstedisign perspektiv där särskild hänsyn tas till samspelet mellan gränssnittets form och funktion, och med fokus på användaren upplevelse.

  • Lärarplattformen Canvas och arbetsrummet Teams

    För den här kursen används lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.

    Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id. Du ansvarar för att mailadressen du lägger in på Canvas är den som du läser och se till att du nås av utskick från kurssidan.
    För att kunna se kursens Canvas sida måste du först ha registrerat dig på kursen.

    Här hittar du information om IT-tjänster: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/

  • Praktisk information

    Kontakt med skolan

    Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Catharina Henje
    Void problem med registrering, kontakta Institutionsadministratör Camilla Wiglöv

    Särskilt pedagogiskt stöd
    Om du har beviljats särskilt pedagogiskt stöd meddelar du detta till kursansvarig.

    Närvaro
    Vi har vissa undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan bli sjuk eller ha åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med din lärare eller kursansvarig  om du blir sjuk, eller vet att du kommer att vara borta. Detta för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9:00 i ett schema så börjar lektion 09.00. Studierna sker på helfart (40 h/v) men lektionstiderna är vanligtvis förlagda till 9:00-12:00 samt 13:00-16:00, om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    På grund av olika anledningar kan det ske sena ändringar av lokaler och tider i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar Designhögskoaln detta via meddelande/anslag på Canvas, e-post och/eller sms. Vid eventuell uppdatering av schemat syns detta i TimeEdit-schemat (med en röd prick) så ta för vana att kolla schemat och Canvas dagligen för att alltid ha aktuell information. 

    Ytterdörrar
    Designhögskolans dörrar är låsta 24 timmar om dygnet och du behöver därför använda ditt Umu-kort för att komma in. Programmeringen av kortet görs automatiskt när du registrerat dig på kursen. Behörighet på kortet gäller måndag-fredag kl 08.00-20.00.Kort men utan kod mellan 8-17, Kort med kod kl 17:00-20:00.

    Datorlabb
    Designhögskolans datorlabb är vanligtvis bokade för undervisning kl 9:00-16:00 utom onsdag eftermiddag. Före kl 9:00 och efter 16:00 så är det öppet för alla att använda dem. Då är det först till kvarn som gäller. OBS! För att kunna logga in och arbeta i datorlabben måste du ha aktiverat ett Umu-id användarkonto och skapat en student e-postadress.

    Utskrifter
    Samma utskriftssystem gäller för hela Umeå universitet och utskrifter görs med hjälp av Umu-kortet.

    Generell information: Wozzop Live
    Varje måndag kl 10:15-10:30 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare i Designhögskolan atrium. Vill ni ta upp något ärende eller informera alla på skolan något vid dessa tillfällen går det bra att göra det spontant, eller be kursansvarig lärare så tar hen upp det i ert ställe.

    Onsdagsföreläsningar
    På onsdagaseftermiddagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar av till exempel inbjudna yrkesverksamma designer och andra personer. Information om föreläsningar meddelas på Wozzop Live, via affischering på skolan och via digitala skärmar i huvudentrén.

    Skolmöten
    Klockan 13:00-14:00 första onsdagen i varje månad (utom i juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal på Designhögskolan. Du som går en fristående kurs hos oss är också välkommen. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till studierektor, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal.

    Öppna projektpresentationer
    Projektpresentationer som hålls av programstudenter på Designhögskolan är vanligtvis öppna för andra studenter och anställda på skolan. Veckans presentationer meddelas på Wozzop Live och digitala skärmar i huvudentrén. Ta gärna tillfället i akt och delta i presentationerna i mån av tid – det brukar vara roligt och lärorikt.

    Fika/Lunch
    På Konstnärligt Campus finns restaurang Bygden. Där, liksom på andra närliggande restauranger, kan det vara möjligt att få studentrabatt om ni säger var ni studerar. Studentkök på Designhögskolan kan användas för uppvärmning av luncher. Ta i så fall med egna bestick och porslin, liksom egen mugg för köp av kaffe i kaffeautomaterna på Designhöskolan. Betalning sker med kreditkort.

    Ställverket & Sociala aktiviteter
    Designhögskolan studentkår heter Ställverket. De arrangerar ofta sociala aktiviteter, som fredagspub och fester. Som student på Designhögskolan är du välkommen att delta på i dessa aktiviteter. I vissa fall behöver man registrera sig i förväg.

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)