Engelskt namn: The Analytical Coach: Applying Science in Sports Practice
Denna kursplan gäller: 2024-08-12 och tillsvidare
Kurskod: 2PS401
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2024-06-20
Syftet med kursen är att använda vetenskap i idrottspraktiken för tränare och på så vis ge chansen att möta de ökade kraven på tränare inom modern idrott att effektivt förstå, analysera och hantera data och statistik. Denna metodkurs är skräddarsydd för tränare som siktar på att integrera ett vetenskapligt förhållningssätt i sin praktik. Kursen erbjuder en solid grund för att fatta välgrundade beslut genom ett mer analytiskt förhållningssätt och inkluderar färdighetsträning i att samla in, analysera och tolka data från egna idrottare eller andra praktiska exempel. Detta syftar till att skilja viktiga förändringar från brus i data, med en tydlig koppling till tränarens dagliga arbete och beslutsfattande. Dessutom betonas vikten av att förstå forskningsprocessen, kritiskt granska vetenskapliga arbeten och reflektera över deras praktiska inverkan, vilket ger en ökad generell förståelse för statistik och möjligheten
att skapa mätbara utvärderingsprojekt.
Mål (förväntade studieresultat)
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Undervisningen på kursen har ett studerandeaktivt upplägg och ges i form av föreläsningar/genomgångar, grupparbeten, datalabbar och handledning. Undervisningen sker online. På kursen genomför studenterna projektarbeten där de i individuellt och i grupp arbetar med projekt där de samlar in data som sedan analyseras och redovisas. Dessa arbeten redovisas skriftligt och muntligt. Undervisningsresurser tillhandahålls och
kommunikation sker via en internetbaserade lärplattform. Detta innebär krav på tillgång till dator och internetanslutning.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.
Kursen examineras genom följande inslag:
Förekomst av examinerande och obligatoriska moment/uppgifter anges i schema.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när alla examinerande inslag är godkända.
Betygsskalan består av betygen Godkänd, Väl Godkänd eller Underkänd.
För att bli Godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget Väl Godkänd så krävs dessutom Väl Godkänd på de skriftliga individuella uppgifterna. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid
ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie
prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avstegfrån kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.
Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Learning statistics with jamovi: a tutorial for psychology students and other beginners
Navarro D J, Foxcroft D R
learnstatswithjamovi.com : 2019 :
E-bok
Obligatorisk
Learning Statistics with JASP : A Tutorial for Psychology Students and Other Beginners
Navarro Danielle, Faulkenberry Thomas J., Foxcroft David
https://tomfaulkenberry.github.io/JASPbook/lsj.pdf
Obligatorisk