De tre studieobjekten är demokrati, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling. Grundläggande förutsättningar för demokrati fokuseras och diskuteras. Mänskliga rättigheter studeras och analyseras ur historiska, politiska och juridiska synvinklar ur både ett internationellt och ett svenskt perspektiv. Olika teorier inom fältet hållbar utveckling studeras. Alla studieobjekten behandlas ur ett globalt perspektiv och i relation till utbildningsfrågor.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
beskriva och diskutera samtida utmaningar för demokratin
beskriva de mänskliga rättigheternas historia, deras förutsättningar samt möjliga hot mot dem, i en internationell kontext
Färdighet och förmåga
analysera problem och olika tolkningar i diskursen av mänskliga rättigheter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
identifiera och kritiskt granska aktuella frågor relaterade till demokrati, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet. Inga förkunskaper i svenska krävs då kursen ges på engelska.
Undervisningens upplägg
Undervisningen genomförs som föreläsningar, seminarier och work-shops.
Examination
Studenten examineras genom deltagande i examinerande seminarier och genom en skriftlig uppgift i ett valt ämne, som ska vara godkänt av den undervisande läraren, och ligga inom kursens ramar. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
För betyget godkänd krävs att samtliga examinationsuppgifter bedömts godkända. För betyget väl godkänd krävs därutöver att den skriftliga uppgiften är väl godkänd där särskild vikt läggs vid studentens förmåga att analysera kursens innehåll. Kursbetyget utgör en samlad bedömning av examinator. Betygsskalan är U (underkänd), G (godkänd) och VG (väl godkänd).
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Studierektor vid institutionen kontaktas vid sådana fall.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, så kallade uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/obligatoriska momentet.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/ Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Litteratur
Giltig från:
2017 vecka 48
Bajaj Monisha Human Rights Education: Ideology, Location, and Approaches Human Rights Quarterly, Volume 33, Number 2, May 2011, pp. 481508. The Johns Hopkins University Press : Obligatorisk
Bradshaw Rachel Democratic Teaching. An Incomplete Job Description Democracy & Education, Vol 22, No 2 : 2014 : Obligatorisk
Dahl Robert A. On democracy [New ed.] : New Haven ;a London : Yale University Press : 2000 : 217 s. : ISBN: 0-300-08455-2 (pbk) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Donnelly Jack The Relative Universality of Human Rights Human Rights Quarterly, 29, 281306. The Johns Hopkins University Press : 2007 : Obligatorisk
Plattner Marc, F Is Democracy in Decline? Journal of Democracy, Volume 26, Number 1, January 2015, pp. 5-10 : 2015 : Obligatorisk
Stoddard Jeremy The Need for Media Education in Democratic Education Democracy & Education, Vol 22, No 1. : 2014 : Obligatorisk
All Human Rights for All: The United Nations and Human Rights in the Post-Cold War Era Thérien Jean Philippe, Joly Philippe Human Rights Quarterly, 36, 373396. The Johns Hopkins University Press : 2014 : Obligatorisk
Wade Ross Pedagogy, places and people Journal of Teacher Education for Sustainability. Volume 14, Issue 2, Pages 147167, ISSN (Online) 1691-5534, ISSN (Print) 1691-4147, 2014. DOI: 10.2478/v10099-012-0014-8, March 2013. : Obligatorisk