Kursen behandlar grunderna inom 2- och 3-dimensionell datorgrafisk och tillämpningar av dessa i ett grafiskt programbibliotek. Kursen består av två moment.
Moment 1, Teori, 4.5 högskolepoäng.
Momentet behandlar de olika stegen i att översätta en objektbeskrivning av en 2D- eller 3D-modell till renderad bild. Algoritmer och metoder som tas upp är: geometriska projektioner, transformationer och koordinatsystem, parametriska kurvor, fastställande av synliga linjer och ytor, färgteori, texturmappningar och ljussättning.
Moment 2, grafikprogrammering, 3 högskolepoäng.
Inom momentet övas programmeringsteknisk färdighet i att använda en datorgrafik standard såsom OpenGL tillsammans med C++ för grafikprogrammering i 2D och 3D.
Minst 90 hp varav minst 60 hp datavetenskap eller minst 120 hp inom ett program. Minst 7,5 hp programmering; 7,5 hp objektorienterad programmering; 7,5 hp datastrukturer och algoritmer; 7,5 hp linjär algebra; och 7,5 hp differentialkalkyl.
Urval
Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för utbildning på grundnivå 1-165 hp, för avancerad nivå 30-285 hp)
Sökande inom vissa program vid Umeå universitet har platsgaranti till denna kurs. Antalet platser för fristående kurs kan därför bli begränsat.
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 17 850 kr.
Total studieavgift: 17 850 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-57206
Anmälan
Sista anmälningsdag var den
15 april 2024.
Du kan inte längre anmäla dig.