"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Current Trends and a Minor in Finance D, 30 hp

Engelskt namn: Current Trends and a Minor in Finance D

Denna kursplan gäller: 2024-08-19 och tillsvidare

Kurskod: 2FE196

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-02-07

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2024-06-05

Innehåll

Denna kurs är avsedd för studenter som vill öka sin kunskap om praktiska tillämpningar av finansiell förvaltning och styrning. De fyra momenten ger studenterna möjligheter att anskaffa sig en hög expertisnivå inom centrala områden inom finansiell styrning och förvaltning, inkluderande områden som bolagsvärdering, finansiering, investeringar, likväl som rörande finansiell riskhantering. Även om varje enskilt moment inkluderar skilda aspekter av finansiell styrning och förvaltning så ligger moment 1-3 till grund för förståelsen av moment fyra.

Kursen ges och examineras i din helhet på engelska.

Generiska lärandemål
Kursen har ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • strukturera och analysera problem inom det finansiella området
  • förstå och utvärdera problem relaterade till finansiell förvaltning från ett etiskt perspektiv
  • arbeta effektivt i grupp
  • planera, genomföra och presentera undersökningar, både muntligt och skriftligt, inför en akademisk likväl som praktiskt orienterad publik.

Kursövergripande förväntat studieresultat:

  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska

Kursen består av fyra moment som vidare kommer att beskrivas nedan:
Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Moment 2. Advanced Corporate Finance, 7.5 hp
Moment 3. Investments, 7.5 hp
Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
 
Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Kursens övergripande syfte är att utveckla avancerad kunskap om forskningsperspektiv, -strategier och -design. Detta skall öka studentens förmågor att genomföra och bedöma företagsekonomisk forskning och utredning. Viktiga områden är problemformulering, referensramar, vetenskapliga perspektiv och angreppssätt, inklusive ontologiska och kunskapsteoretiska utgångspunkter, samt metoder för datainsamling och analys.
 
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment skall studenten kunna följande:

  • identifiera och diskutera hur grundläggande antaganden, vetenskapsideal, perspektiv och referensramar påverkar en vetenskaplig kunskapsprocess,
  • formulera och argumentera för relevanta forskningsfrågor, inklusive teoretisk relevans och positionering,
  • diskutera olika forskningsstrategiers karaktäristika samt diskutera och bedöma lämpligheten hos kvalitativa, kvantitativa, och kombinerade metoder för att lösa skilda forskningsproblem,
  • applicera tillägnad kunskap vid planering, utformning, genomförande och rapportering av vetenskapligt arbete
  • visa förmåga att bedöma och diskutera sociala, miljömässiga och etiska aspekter av den företagsekonomiska forskningsprocessen.

Undervisningens uppläggning
Föreläsningar, seminarier och uppgifter, individuellt eller i grupp, ska tillsammans med kurslitteraturen sammantaget hjälpa studenten att utveckla sin kunskap om vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.
 
Examination
Momentet examineras genom en individuell skriftlig salstentamen samt individuella skriftliga uppgifter som ges under kursen. För betyget godkänd på momentet krävs deltagande vid alla seminarier och presentationer samt godkänt betyg på alla examinerande delar. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2. Avancerad företagsfinansiering, 7.5 hp
Momentets huvudsakliga syfte är att tillhandahålla en integrerad översikt över de viktigaste begreppen med koppling till finansiell ledning och finansiering av företag, både i teori och praktik samt i vissa avseenden även metodmässigt. Momentet fördjupar studentens kunskap om den kontext vari företag verkar.  Momentet behandlar bl.a. val och effekter av olika finansieringsalternativ, kapitalstruktur, utdelning, riskhantering, marknadseffektivitet, kontroll och styrning, finansiellt trångmål och omstruktureringar. Under momentet blir studenterna också introducerade till metoder för arbete i internationella team.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall studenten kunna följande:

  • bedöma effekterna av informationsasymmetri med koppling till finansiell ledning och finansiella beslut, från val av finansiering till att hantera frågeställningar förknippade med finansiellt trångmål.
  • förklara bakomliggande teorier och tillämpliga strategier för bolagskontroll.
  • jämföra och kontrastera olika val av kapitalstruktur, under ideala förutsättningar respektive verkliga förhållanden på kapitalmarknaden och kunna förklara förväntade effekter av alternativa skattesystem.
  • argumentera för optimala nivåer av skulder och/eller eget kapital och kunna värdera ett erbjudande av dessa utifrån olika finansieringsstrategier.
  • reflektera kring hållbar finansiering i förhållande till företagsfinansiering   

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar och vid mindre grupparbeten och seminarier.  

Momentets examination
Examinationen baseras på en individuell skriftlig salstentamen och på gruppuppgifter. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Kursen examineras och ges i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3. Investering, 7.5 hp
Studenter som genomgår detta moment ges tillfälle att tillägna sig nödvändiga kunskaper för att förstå relevanta teorier samt modeller och erhålla en specialisering på avancerad nivå i investeringsanalys. I momentet studeras räntebärande värdepapper i termer av värdering och portföljförvaltning. Detta innefattar områden såsom duration, konvexitet och immunisering. Derivatinstrument (optioner, terminer, swappar och konvertibla värdepapper), prissättning av dessa, och relevanta paritetsförhållanden betonas och studeras inom momentet. Skapandet av syntetiska optioner och hedgepositioner för både portföljer och enskilda värdepapper, genom användningen av olika derivatinstrument, diskuteras också. Konceptet Value at risk, ett viktigt verktyg för modern riskhantering, studeras också inom kapitalförvaltningskontexten. Slutligen ingår i momentet även diskussioner om portföljförvaltningsstrategier samt utvärdering av dessa.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall studenten kunna:

  • värdera räntebärande värdepapper och bedöma deras risk.
  • analysera tekniker för aktiv och passiv portföljhantering av räntebärande värdepapper.
  • förklara och analysera utvecklingen av reglering för finansiella institutioner.
  • beräkna och tillämpa value at risk (VaR) samt utföra backtesting för enskilda värdepapper och portföljer.
  • värdera derivatinstrument och förstå bruket av dessa för att hedga investeringar samt dess effekter på potentiell avkastning och risk.
  • utvärdera portföljprestation genom användning av, exempelvis, riskjusterade avkastningsmått.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, även om seminarier, fall och Excelbaserade datoruppgifter även kan förekomma.

Momentets examination
Examinationen baseras på en individuell skriftlig salstentamen och skriftlig gruppuppgift. Godkänt betyg krävs för alla delar av momentet. Kursen examineras och ges i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
Ambitionen med detta moment är att identifiera och synliggöra aktuella trender. Dessa trender har stark långsiktig inverkan på samhället i stort genom att forma framtida förutsättningar för och ge upphov till utmaningar för näringslivet. Syftet med momentet är att utforska hur företag och samhälle interagerar för att tackla sådana nuvarande och framtida utmaningar. De studenter som delar i momentet förväntas ha goda kunskaper och förmågor  kopplade till deras inriktning en av de fem ämnen som finns inom företagsekonomi: redovisning, entreprenörskap, finansiering, management och marknadsföring.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment skall studenten kunna följande:

  • analysera grundläggande samhälleliga frågor och vilken påverkan företag har på dessa 
  • identifiera och värdera nya trender i samhället
  • kritiskt diskutera affärsbeslut kopplade till nya trender
  • utvärdera tillgänglig information, kunskap och policy kopplat till nya trender med avseende på validitet och reliabilitet
  • relatera nya trender till företagsekonomisk forskning inom studentens inriktning (major)
  • dela multidisciplinära kunskaper.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds av föreläsningar, gästföreläsningar och guidade övningar. Studenten förses med relevanta informationskällor och vetenskaplig litteratur för att stödja individuellt arbete och grupparbete relaterat till föreläsningar och övningar.
 
Examination
Den huvudsakliga examinationen är en individuell skriftlig essä, vilken kommer att följas av en muntlig examination. Essän kräver en övertygande diskussion av betydelsen och angelägenheten av att lösa ett specifikt problem relaterat till en trend utifrån perspektivet av studentens ämnesinriktning. Vidare består examinationen av individ- och grupp reflektionspapper med anknytning tillkursens olika aktiviteter..  Närvaro vid alla pågående arbeten och slutpresentationer av seminarier, gruppövningar och gästföreläsningar är obligatoriska och därmed ett krav för att bli godkänd på kursen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Kursen ges och examineras på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

90 hp varav minst 75 hp företagsekonomi samt 30 hp i huvudämnet på avancerad nivå inom ett av följande masterprogram i företagsekonomi (Management, Redovisning, Marknadsföring eller Affärsutveckling och internationalisering) vid Handelshögskolan i Umeå. 30 hp.

Gymnasium Eng B/6

Undervisningens upplägg

Se respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.
 
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
 
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas. 

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.  

Anpassningar 
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Akademisk integritet och fusk 
Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan komma att kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.



Denna kurs överlappar hel eller delvis kurserna 2fe193,2fe194,2fe195,2fe197 och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med denna kurs.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 34

Moment 1

The course is mainly based on articles available from Umeå University library's databases.There will be about 15 scientific articles (approx. 200 pages) as required readings for the module. The literature list will be available at course start. Furthermore, specific literature for the group assignment should be chosen and added by each group.

Reference reading

The module is designed from the assumption that students have fundamental knowledge on social science research methods. Nevertheless, a general textbook might be useful to update your method competencies. Here are recommended alternatives. N.B.! Textbooks should not be applied in examinations.

Umeå School of Business, Economics and Statistics USBE. Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. (latest edition)
USBE Business Administration :
https://www.umu.se/en/student/usbe/thesis-and-degree-project-work/

Bryman, A. & Bell, E. (2019). Business research methods. 5th edition. Oxford: Oxford University Press. Collis, J. & Hussey, R. (2021). Business research: a practical guide for students. 5th edition. London: Macmillan Education. Ghauri, P. & Grønhaug, K. (2010) Research Methods in Business Studies. 4th edition. Harlow: Pearson Education Publishing. Saunders, M., Lewis, P. & Thornhill, A. (2019). Research methods for business students. 8th edition. Harlow: Pearson Education.

Moment 2

Brealey Richard A.
Principles of corporate finance
Fourteenth edition. : New York, NY : McGraw Hill LLC : [2023] : pages cm :
ISBN: 9781265074159
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3

Investments and portfolio management
Bodie Zvi, Kane Alex, Marcus Alan J.
Global ed., 9. ed. : New York : McGraw-Hill/Irwin : cop. 2011 : 1022, 14, 20 s. :
ISBN: 978-0-07-128914-6 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4

Harari Yuval Noah
Homo deus : a brief history of tomorrow
First U.S. edition. : New York, NY : Harper, an imprint of HarperCollinsPublishers : 2017. : [6], 449 pages :
ISBN: 978-0-06-246431-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Factfulness : ten reasons we're wrong about the world - and why things are better than you think
Rosling Hans, Rosling Ola, Rönnlund Anna Rosling
First edition. : New York : Flatiron Books : 2018. : x, 342 pages :
ISBN: 978-1-250-10781-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ett mindre antal (80-100 sidor/inriktning) artiklar som utgör referenslitteratur inom respektive inriktning kommer att presenteras i början av momentet.

Referenslitteratur

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Umeå School of Business, Economics and Statistics USBE. Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. (latest edition)
USBE Business Administration :
https://www.umu.se/en/student/usbe/thesis-and-degree-project-work/

Ytterligare individuell litteratur som fokuserar på specifika ämnen kan komma att behövas för genomförande av uppgiften.