"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Consumer Behavior, Market Analysis and Strategic Decision Making D, 30 hp

Engelskt namn: Consumer Behavior, Market Analysis and Strategic Decision Making D

Denna kursplan gäller: 2024-08-19 och tillsvidare

Kurskod: 2FE177

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2012-06-11

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2024-05-15

Innehåll

Denna marknadsföringskurs är avsedd för studenter som vill utöka sin kunskap kring aspekter som påverkar konsumentbeteende, och kring teorier och metoder för avancerad analys av konsumentmarknader. De avslutande momenten inom denna kurs fokuserar på avancerad marknadsanalys, och utveckling av färdigheter inom beslutsfattande.
 
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
 
Generiska lärandemål
Utöver de specifika lärandemålen för varje moment (se nedan) har kursen ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • reflektera över jämställdhet, mångfald och mångkulturalitet samt arbeta effektivt i mångkulturella team
  • integrera expertis från olika kunskapsområden för att identifiera, analysera och lösa organisatoriska problem
  • planera, genomföra och presentera undersökningar, både muntligt och skriftligt, för en akademisk publik såväl som för praktiskt verksamma. 

Kursövergripande förväntat studieresultat:

  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska

Nedanstående moment ingår i kursen:     
Moment 1. Marknadsföringsstrategi, 7.5 hp 
Moment 2. Konsumentbeteende, 7.5 hp
Moment 3. Konsument- och marknadsanalys, 7.5 hp
Moment 4. Strategisk marknadsföringsplanering, 7.5 hp
 
Moment 1: Marknadsföringsstrategi, 7,5 hp
Kursmomentet belyser företags strategiska marknadsföringsutmaningar. Studenterna får en allsidig förståelse för hur kontexten där företagen bedriver sin verksamhet påverkar val och implementering av olika strategier. I momentet presenteras olika tillämpningar av marknadsstrategier för att belysa strategiska frågors dynamik. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv.

Förväntade studieresultat
Efter avslutat moment ska studenten kunna:

  • Analysera och diskutera grundläggande principer för marknadsföringsstrategier
  • Analysera och föreslå strategiska resurskombinationer för effektiva marknadsföringsstrategier
  • Föreslå lämpliga åtgärder för att hantera organisationers utmaningar inom ramen för en marknadsföringsstrategi
  • Kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och beslut i en vidare samhällskontext
  • Förstå och kunna tillämpa ett akademiskt förhållningssätt för att undvika plagiat i akademiska arbeten.

Undervisningens uppläggning
Utöver föreläsningar stöds lärandet genom case och case-seminarier. Momentet består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisad litteratur. Momentet integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som bygger på aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under momentet blir studenterna också introducerade till metoder för arbete i internationella teams och ett akademiskt förhållningssätt, till exempel hur plagiat och fusk undviks samt referenshantering.
 
Examination
Examinationen baseras på två skriftliga individuella salstentamen och en case-rapport som utförs i grupp. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom momentet, vilket även inkluderar en individuell datorbaserad examination om plagiat och referenshantering.  Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
 
Moment 2. Konsumentbeteende, 7.5 hp
För att företag skall kunna vara framgångsrika i sin marknadsföring, är det viktigt att ha kunskap om konsumentbeteende. Momentet belyser konsumentens interna processer och hur kunskap om dessa kan vara till hjälp för företaget att välja passande marknadsföringsstrategier. Teoretiska modeller inom marknadsföring som behövs för att analysera konsumentbeteende, praktiska exempel samt forskning inom konsumentbeteende diskuteras under momentet.  

Förväntade studieresultat

  • Identifiera och analysera konsumentens interna processer relaterat till konsumentbeteende.,
  • Analysera och diskutera hur teorier och modeller inom konsumentbeteende kan användas för att utveckla värdeerbjudanden
  • Analysera och utvärdera konsumenters beteende från ett hållbarhetsperspektiv utifrån teorier och forskning inom området.
  • Kritisk reflektera över konsumtionens roll i samhället.
  • Kritiskt värdera och bedöma olika konsumentforskningsmetoder.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom interaktiva föreläsningar och seminarier. Inläsning av kurslitteratur och föreläsningar har som syfte att komplettera varandra. Seminarierna syftar till att hjälpa studenterna att utveckla en god förståelse för vad konsumentbeteende handlar om för att kunna tillämpa denna kunskap i momentets olika uppgifter.
 
Examination
Momentet bedöms genom seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter som presenteras både individuellt och i grupp samt genom salstentamen. Godkänt betyg krävs för varje momentuppgift. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.  Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3. Konsument- och marknadsanalys, 7.5 hp
Grundprincipen inom marknadsföring, "vinst skapas genom att möta kundens behov", kan synas enkel, men är betydligt svårare att översätta i strategiska och operativa beslut. Detta moment är utformat i syfte att förse studenterna med begrepp och verktyg för att kunna hantera denna komplexitet, och att erbjuda studenterna träning i att formulera och implementera marknadsföringsstrategier. I momentet ingår därför en omfattande simuleringsövning, som ger möjlighet till utveckling av färdigheter i att formulera och implementera marknadsföringsbeslut i en realistisk och datarik miljö. Simuleringsuppgiften medför således att grupperna konkurrerar med varandra. De huvudområden som berörs specifikt är efterfrågeprocesser, segmentering, positionering, introduktion av nya produkter och resursfördelning. Momentet ger också möjligheter att förstå hur studier av marknadsundersökningar och olika marknadsföringsindikatorer kan ge information inför strategiska och operativa marknadsföringsbeslut.
 
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall studenten kunna följande:

  • Utvärdera bidraget av marknadsföringsbeslut till företagets kort- och långsiktiga marknads- och finansiella resultat.
  • Applicera avancerade metoder vid modellering av kund-, konkurrent- och marknadsbeteende.
  • Fastställa prioriteringar mellan och anpassa produktportfölj, segmentering, positionering och marknadsmix beslut.
  • Formulera och implementera marknadsföringsstrategier i en dynamisk och konkurrenskraftig miljö under förhållanden med informations ofullständighet, osäkerhet och tidspress.
  • Bedöma de bredare samhälleliga, miljömässiga och etiska konsekvenserna av företagets marknadsinvesteringar. 

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom en av de mest använda affärsimuleringsplattformarna som lärplattform. Studenterna bildar simulerade företag och fattar olika marknadsföringsbeslut. Detta moment innehåller också interaktiva föreläsningar och seminarier, och det kräver en avsevärd mängd arbete, individuellt och i grupp.
 
Examination
Examinationen består av: (1) en utvärdering av en gruppuppgift som omfattar simulerade företagsresultat, en delårsrapport, en marknadsplan och en presentation: (2) en individuell case uppgift och (3) individuell skriftlig tentamen. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.  Se även examination för hela kursen nedan.
 
Moment 4. Strategisk marknadsföringsplanering, 7.5 hp

Alla marknadsförare måste kunna utforma framtida strategier för sitt företag eller sitt företagsområde. Den omgivande miljön, möjligheterna och planerna förändras över tid, men strategiska planer och program betraktas som viktiga verktyg för att hjälpa marknadsförare i att förstå dynamiken i omvärlden och i organisationer. I detta moment deltar studenterna i en verklig strategisk process som kräver att de agerar baserat på kunskap som de tillägnat sig i detta moment såväl som i tidigare moment och deltar i att utveckla en marknadsplan för ett företag eller organisation.  
 
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall studenten kunna följande:

  • Uppvisa analytiska och integrativa färdigheter genom att lösa avancerade uppgifter inom strategisk marknadsföring.;
  • Tillämpa inhämtad kunskap och förståelse från detta moment samt från tidigare kurser för att, inom given tidsram, utforma en marknadsplan utifrån etiska principer.
  • Kritisk reflektera över individens och gruppen förmåga att arbeta effektivt med externa organisationer.
  • Muntligt och i skrift för intressenter presentera analyser, idéer och marknadsplan som utvecklats individuellt eller i grupp.
  • Utvärdera sin kompetens och sitt behov av kompetensutveckling för att kunna arbeta med strategisk marknadsföring.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom arbete med att utveckla en marknadsplan för ett företag eller organisation den huvudsakliga pedagogiska metoden. Detta innebär att studenterna arbetar i grupp som konsultteam med utveckling av en marknadsplan. Grupperna arbetar självständigt men i dialog med representanter från organisationerna. Studenterna får regelbunden handledning från lärare och via workshops, seminarier och föreläsare.

Examination
Examinationen består av fyra delar; 1) en skriftligt marknadsplan; 2) en muntlig presentation av marknadsplanen inför de deltagande organisationerna; 3) en skriftlig individuell hemtenta; samt 4) aktivt deltagande i och bidrag till möten i arbetet med marknadsplanen och aktivt deltagande i obligatoriska seminarier. Varje delexamination ska vara godkänd för att erhålla betyget godkänt på momentet. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

90 hp varav 75hp företagsekonomi varav kandidatnivå 15 hp eller motsvarande. Godkänt på minst 52,5 hp varav 7,5 hp på kandidatnivå.
Det krävs att studenten har en bredd i ämnet och inte enbart hp inom en av inriktningarna (dvs. ledarskap, marknadsföring, redovisning, finansiering). Statistik 7,5 hp eller motsv.

Gymnasium Engelska B/6

Undervisningens upplägg

Se även ovan under respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.
 
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
 
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas. 

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.  

Anpassningar 
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Akademisk integritet och fusk 
Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan komma att kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.



Denna kurs överlappar hel eller delvis kurserna 2fe199, 2fe193 och 2fe179 och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med denna kurs.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 34

Kurslitteratur

Bortsett från den specifika litteraturen för varje moment specificerad nedan, kommer ett antal internationella vetenskapliga tidskrifts artiklar och case att användas i examinationen av varje moment. Den exakta listan kommer att finnas tillgänglig på kurswebben och på studentexpeditionen åtminstone en månad innan kursstart.

Moment 1

Litteratur

Vetenskapliga artiklar, och bokkapitel kommer att presenteras vid momentstart, ungefär 60-80 sidor totalt.

Phillips Diane M.
Marketing strategy & management [electronic resource] / Diane M. Phillips
uuuu-uuuu :
ISBN: 9781529783629
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

ISBN: 9781529778557, Paperback ISBN: 9781529778564, Hardcover ISBN: 9781529785609, Electronic Version

Moment 2

Litteratur

SZMIGIN ISABELLE. PIACENTINI
CONSUMER BEHAVIOUR 3E P
[S.l.] : OXFORD UNIV PRESS : 2022 :
ISBN: 0198862563
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN: 9780198862567

Vetenskaliga artiklar kommer att presenteras vid moment start, ungefär 100-150 sidor totalt

Moment 3

Literature

Markstrat3 : the strategic marketing simulation
Larréché Jean-Claude, Gatignon Hubert
Cincinnati, Ohio : South-Western College Publ. : cop. 1998 : 210 s. :
ISBN: 0-538-88089-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Chapter 8. Consumer Analysis, pp.149-155 Chapter 10. Allocation of Resources, pp. 177-184

Larréché, J.-C. and Gatignon, H. (2023) Digital Markstrat. Participant Handbook. StratX Simulations (available from Umeå School of Business, Economics and Statistics)

Scientific articles and cases will be added at the start of the module, approximately 50-70 pages in total.

Moment 4

Literature

Wood Marian Burk
The marketing plan handbook
Fifth edition, Pearson new international edition. : Harlow, Essex, England : Pearson Education Limited : [2014] : 1 online resource (ii, 213 pages) :
ISBN: 9781299961142 (MIL electronic bk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar kommer att presenteras vid momentstart, ungefär 100-150 sidor totalt,

Referenslitteratur till kursen

Umeå School of Business, Economics and Statistics USBE. Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. (latest edition)
USBE Business Administration :
https://www.umu.se/en/student/usbe/thesis-and-degree-project-work/

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.