Beslutad av: Programrådet för internationella masterprogrammet i folkhälsovetenskap, 2016-05-18
Reviderad av: Programråd för masterprogram inom folkhälsovetenskap, 2023-09-13
Innehåll
Fokus i kursen är att ge en förståelse för det statistiska resonemanget inom vetenskaplig metod och vid analys av data. Inledningsvis beskrivs och diskuteras den roll som statistisk metodik har inom vetenskaplig metod. I kursen diskuteras olika strukturer på data, däribland kvantitativt och kategoriskt data samt olika mätnivåer för variabler. För beskrivande statistik diskuteras i kursen användandet av tabeller, diagram och statistiska mått. Begreppet statistisk inferens introduceras med tonvikt på konfidensintervall och hypotesprövning. Med hjälp av statistisk inferens används statistiska analysmetoder för jämförelser mellan grupper och för att undersöka samband mellan variabler. Kursen avslutas med en beskrivning av linjär regression som analysmodell. Under ett litteraturseminarium diskuteras folkhälsovetenskapliga forskningsartiklar med fokus på statistisk metod. Under hela kursen kommer de teoretiska delarna att illustreras med praktiska datorövningar där statistisk programvara används.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Redogöra för och ha kunskap om relevant statistisk terminologi och betydelsen av statistisk metodik inom vetenskaplig metod.
Känna igen olika strukturer på data samt förstå betydelsen av statistisk inferens.
Avgöra vilken statistisk analysmetod som är lämplig utifrån givna förutsättningar av de som tas upp i kurs.
Tolka resultatet av en linjär regressionsanalys.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Sammanfatta data i tabeller, diagram och med statistiska mått.
Använda statistisk programvara för grundläggande statistisk analys.
Genomföra lämpliga statistiska analyser med avseende på jämförelse av grupper och samband mellan variabler samt kunna tolka resultatet av dessa analyser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Diskutera tillämpningen av grundläggande statistisk metodik i folkhälsovetenskapliga artiklar.
Behörighetskrav
För sökande till kursen som fristående kurs, krävs minst 120 hp varav minst 30 hp inom ett av följande områden: hälso- och sjukvård, miljö- och hälsoskydd eller samhällsvetenskap. Samt Engelska B/6.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar, praktiska övningar och seminarier. Undervisningen sker på engelska.
Examination
Examinationen består av en skriftlig tentamen med betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG), en datorövning med betyg underkänd (U) eller godkänd (G) samt inlämningsuppgift med betyg underkänd (U) eller godkänd (G). För student som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle senast 2 månader efter ordinarie provtillfälle.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.