Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
I kursen behandlas transformation mellan vetenskapsämnet biologi och skolämnet biologi samt olika syften med naturvetenskaplig undervisning. Styrdokument och läromedel studeras med fokus på de didaktiska frågorna vad, hur och varför. Under kursens gång får studenterna träna på att omsätta styrdokumenten till undervisning och bedömning med speciellt fokus på lektionsplaneringar, exkursioner, laborationer samt elevers föreställningar och lärande om begrepp, fenomen och modeller av relevans för biologi. I samband med detta diskuteras olika metoders lämplighet beroende på vilket huvudsakligt syfte ett visst moment har. Den biologididaktiska forskningen och beprövad erfarenhet presenteras genomgående i relation till kursens innehåll.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
redogöra för och diskutera innehållet i skolans styrdokument,
beskriva olika syften med biologiundervisning och diskutera konsekvenser av dessa för undervisningspraktiken,
diskutera elevers föreställningar och lärande om begrepp, fenomen och modeller och olika sätt att jobba med det i klassrummet,
redogöra för och diskutera exkursioners och laborationers roll i biologiundervisningen,
redogöra för olika säkerhetsaspekter vid praktiskt arbete med elever,
Färdighet och förmåga
baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet tolka och omsätta utvalda delar av skolans styrdokument till förslag på undervisning och bedömning,
planera och genomföra olika typer av laborationer och demonstrationer,
genomföra muntliga presentationer anpassat till utvald målgrupp,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt granska och värdera läromedel i biologi med utgångspunkt i didaktisk forskning och skolans styrdokument,
värdera olika arbetssätt utifrån olika syften och undervisningssammanhang,
kritiskt granska och värdera egna och andras arbeten med utgångspunkt i didaktisk forskning och skolans styrdokument,
reflektera över de teoretiska perspektiv som den studerande möter under kursen.
Behörighetskrav
Univ: Kurser om 15 hp i biologi, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier, exkursioner, laborationer och tillämpningsövningar. Utöver examinerande moment är närvaro vid genomgång av säkerhetsaspekter på laborationer obligatoriskt.
Examination
Kursen examineras genom
individuella muntliga examinationer
individuella skriftliga inlämningsuppgifter inför seminarier
individuell skriftlig rapport
individuell opponering på en medstudents skriftliga rapport
För godkänt krävs dessutom aktivt deltagande vid genomgång av säkerhet på laborationer. Den skriftliga rapporten bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Kursens övriga prov bedöms med något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).
Betyg på kursen beslutas först när samtliga examinationer är genomförda. Kursen betygsätts med något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För betyget godkänt (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att den skriftliga rapporten bedömts med resultatet väl godkänt (VG).
Examinationsform kan komma att ändras av kursansvarig om särskilda skäl föreligger.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ska ställas till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina
Föreskrifter vid övergångar I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.
Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning Haglund Jesper, Jeppsson Fredrik 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 226 s. : ISBN: 9789144090009 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Valfri lärobok i biologi för gymnasieskolan Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik : Obligatorisk
Vetenskapliga artiklar med anknytning till biologididaktik tillkommer Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik : Obligatorisk
Ämnesdidaktiska val i naturvetenskap : för agens i vardag och samhälle Hansson Lena, Leden Lotta, Jönsson Anders Malmö : Gleerups : [2022] : 165 sidor : ISBN: 9789151106847 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst