Engelskt namn: Picture books and children´s novels
Denna kursplan gäller: 2024-09-02 och tillsvidare
Kurskod: 1LV057
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Litteraturvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2018-03-06
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2024-02-06
Vad läser dagens barn? Vilka samtidsaktuella teman, konflikter och maktförhållanden tar plats i den svenska bilderboken och barnboken? Hur gestaltas frågor om identitet, genus och etnicitet i litteratur riktad till barn? Hur samverkar text och bild i bilderboken? Det här är några av de frågor som behandlas på denna kurs. Kursen ger en introduktion till den moderna barnlitteraturens genrer, teman och berättartekniker genom närstudier av ett antal verk. Vi diskuterar också de motstridiga behov barnlitteraturen förväntas tillfredsställa - uppfostrande, pedagogiska, estetiska och emancipatoriska.
Följande moduler ingår:
Modul 1: Introduktion till barnlitteraturen (1 hp)
An introduction to children's literature
Modulen ger en introduktion till barnlitteraturen som begrepp och fenomen. Vi diskuterar gränsdragningar mellan barn- och vuxenlitteratur och olika sätt att se på barnlitteraturens uppdrag.
Modul 2. Bilderboken: text och bild (1.5 hp)
Picture books: text and image
Modulen behandlar relationen mellan text och bild i bilderboksmediet. Centrala begrepp och verktyg för bilderbokanalys introduceras och prövas i relation till olika typer av bilderböcker.
Modul 3: Normer och stereotyper i bilderböcker (1.5 hp)
Norms and stereotypes in picture books
Under modulen undersöks normer och stereotyper i bilderböcker. Vi diskuterar hur författare och konstnärer både reproducerar och omförhandlar normer i sina verk.
Modul 4: Barnromanen: Genrer och berättande (1.5 hp)
Children's novels: Genres and storytelling
Under modulen undersöker vi genremönster i barnromaner och prövar litteraturvetenskapliga begrepp som berättarperspektiv, tema och intrig i analyser av några verk.
Modul 5: Identitetsfrågor i barnromaner (2 hp)
Identity in children's novels
Modulen berör barnlitteraturens sätt att gestalta identitets- och maktfrågor som berör genus, sexualitet och etnicitet. Vi undersöker hur identitetsutveckling skildras i några verk.
Modul 1: Introduktion till barnlitteraturen (1 hp)
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
Modul 2. Bilderboken: text och bild (1.5 hp)
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga
Modul 3: Normer och stereotyper i bilderböcker (1.5 hp)
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 4: Barnromanen: Genrer och berättande (1.5 hp)
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga
Modul 5: Identitetsfrågor i barnromaner (2 hp)
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och individuella skrivuppgifter. Undervisningen sker över nätet via lärplattformen, inga fysiska träffar.
I de fall närvaro vid övningar och seminarier är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.
Examination
Modul 1: Introduktion till barnlitteraturen (1 hp)
Modulen examineras genom en individuell skrivuppgift. Betygsskalan för uppgiften är Underkänd (U) och Godkänd (G).
Modul 2: Bilderboken: text och bild (1.5 hp)
Modulen examineras genom en individuell skrivuppgift. Betygsskalan för uppgiften är Underkänd (U) och Godkänd (G).
Modul 3: Normer och stereotyper i bilderböcker (1.5 hp)
Modulen examineras genom en individuell skrivuppgift. Betygsskalan för uppgiften är Underkänd (U) och Godkänd (G).
Modul 4: Barnromanen: Genrer och berättande (1.5 hp)
Modulen examineras genom en individuell skrivuppgift. Betygsskalan för uppgiften är Underkänd (U) och Godkänd (G).
Modul 5: Identitetsfrågor i barnromaner (2 hp)
Modulen examineras genom en individuell skrivuppgift. Betygsskalan för den individuella skrivuppgiften är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på moduler om minst 2 hp.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
-
Kåreland Lena
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 314 sidor :
ISBN: 9789144140117
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur : analyser
Andersson Maria, Druker Elina
Upplaga 1:1 : [Lund] : Studentlitteratur : [2017] : 279 sidor :
ISBN: 9789144111810
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nikolajeva Maria
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 393 sidor :
ISBN: 9789144114675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nikolajeva Maria
Bilderbokens pusselbitar.
Lund : Studentlitteratur, 2000 ; (Lund : tur) : 307 s. : ill. :
ISBN: 91-44-01362-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rhedin Ulla
Bilderboken : på väg mot en teori
2., rev. uppl. : Stockholm : Alfabeta : 2001 : 280 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 91-501-0092-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 71-103
Söderberg Eva
upptäcktsläsning i Resor jag (aldrig ) gjort, av Syborg Stenstump, nedtecknade av Anna Höglund
Ingår i:
Barnboken
Stockholm : Svenska barnboksinstitutet : 1978- : [19]78:1- : sid. 5-18 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns på nätet.
Debattinlägg om barnlitteratur och genus tillkommer enligt lärares anvisning. Även ytterligare artiklar kan tillkomma.
I samråd med läraren väljs ett pensum från denna lista.
Snäll
Dahle Gro, Nyhus Svein, Eklund Lotta
Göteborg : Daidalos : 2008 : [32] s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-7173-277-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Foley Douglas
Habib : meningen med livet
Stockholm : Bonnier Carlsen : 2005 : 213, [1] s. :
ISBN: 91-638-4570-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Genar Katarina
Den magiska kappan
Stockholm : Bonnier Carlsen : 2012 : 107 s. :
ISBN: 9789163872136 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Gustavsson Per
Så gör prinsessor
Stockholm : Natur och kultur : 2003 : [32] s. :
ISBN: 91-27-08719-0 (inb.) : 151:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Höglund Anna
Mina och Kåge
Stockholm : Alfabeta : 1995 : [62] s. :
ISBN: 91-7712-452-9 (inb.) ; 115:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Höglund Anna
Om detta talar man endast med kaniner
Stockholm : Lilla Piratförlaget : 2013 : [55] s. :
ISBN: 9789187027499
Se Umeå UB:s söktjänst
Höglund Anna
Resor jag aldrig gjort, av Syborg Stenstump
Stockholm : Bonniers juniorförl. : 1992 : [46] s. :
ISBN: 91-48-52030-6 (inb.) ; 135:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Ett rum till Lisen
Johansson Elin, Svedjeland Ellen, Adbåge Emma
Stockholm : Rabén & Sjögren : 2021 : 134 sidor :
ISBN: 9789129729788
Se Umeå UB:s söktjänst
Laestadius Ann-Helén
SMS från Soppero
[Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2012 : 135 s. :
ISBN: 978-91-29-68424-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindenbaum Pija
Kenta och barbisarna
Stockholm : Rabén & Sjögren : 2007 : [40] s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-29-66696-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Ronja rövardotter
Lindgren Astrid, Wikland Ilon
Stockholm : Rabén & Sjögren : 1981 : 235, [4] s. :
ISBN: 91-29-54877-2 (inb.) ; 65:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Lilla Sparvel
Lindgren Barbro, Lindgren Andreas, Lindgren Mathias
Stockholm : Rabén & Sjögren : 1976 : 123, [1] s. :
ISBN: 91-29-47415-9 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Kiwi och monsterhunden
Lundqvist Jesper, Johansson Bettina
Linköping: Olika förlag : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (29 s.)
Dom som är kvar
Saler Karin, Ahmed Backström Siri
1. uppl. : Stockholm : Urax : 2014 : [25] s. :
ISBN: 9789187208157
Se Umeå UB:s söktjänst
Sjögren Viveka
Den andra mamman
1. uppl. : Göteborg : Kabusa böcker : 2007 : [32 s.] :
ISBN: 978-91-7355-002-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Katitzi ; & Katitzi och Swing
Taikon Katarina, Hellgren Joanna
[Ny utg.] : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 285 s. :
ISBN: 9789127141506
Se Umeå UB:s söktjänst
Min mamma är snabbare än din!
Virke Emma, Hellgren Joanna
[Stockholm] : Lilla Piratförlaget : [2021] : 35 onumrerade sidor :
ISBN: 9789178132690
Se Umeå UB:s söktjänst
Det var en gång en räv som sprang i mörkret
Tidholm Thomas, Tidholm Anna-Clara
Stockholm : Alfabeta : 2014 : [28] s. :
ISBN: 9789150116687
Se Umeå UB:s söktjänst
Wirsén Stina
Gul!
Stockholm : Bonnier Carlsen : 2012 : [17] s. :
ISBN: 978-91-638-7154-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Fjädrar
Woodson Jacqueline, Dahl Alva
Stockholm : Natur & Kultur : 2019 :
ISBN: 9789127161115
Se Umeå UB:s söktjänst