Engelskt namn: Basics in the Behavioural Sciences: Education
Denna kursplan gäller: 2023-06-05 och tillsvidare
Kurskod: 2PE163
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2020-11-17
Reviderad av: Prefekten, 2023-05-11
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Kursen ger en orientering till pedagogikämnet som vetenskaplig disciplin samt dess uppdelning i olika forskningsfält. Dessutom ger kursen en introduktion till och viss fördjupning av begrepp, teorier, forskning och perspektiv som återfinns inom fältet pedagogik i arbetslivet. Intervju som datainsamlingsmetod introduceras och praktiseras.
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Delar av kursen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik, vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrusning och kompetens.
Kursen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på hemtentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
ISBN: 9789140686121
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Illeris Knud
Kompetens : [vad, varför, hur]
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 158 s. :
ISBN: 978-91-44-07912-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Chef och HR : att möta personalproblem tillsammans
Palm Kristina, Calminder Dag
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 208 sidor :
ISBN: 9789144140711
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Human resource development : att utveckla individer, grupper och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 287 sidor :
ISBN: 9789144090962
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Lundgren Ulf P.
Om pedagogikämnet som undran och nytta
I Wikander, L., Gustafsson, C., Riis, U. & Larson, L (Reds). Pedagogik som examensämne 100 år. Uppsala: pedagogiska institutionen, Uppsala universitet. : 2009 :
Obligatorisk
Nilsson Peter
Vad är pedagogik? Några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv.
Umeå Universitet, Pedagogiska Institutionen. : 2005 :
Obligatorisk
Nilsson Peter
En introduktion till pedagogik i arbetslivet. Begrepp, historik, nutid
Umeå universitet, Pedagogiska institutionen : 2003 :
Obligatorisk
Uljens Michael
Pedagogik i början av det 21:a århundradet
Utbildning & demokrati, 10(1), s. 133-140 : 2001 :
Obligatorisk
Pedagogik i arbetslivet – forskningsområdets utveckling under 2005-2015
Gustavsson Maria, Thunborg Camilla
2016 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-134270
Obligatorisk
Läsanvisning: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-134270
Anvisade artiklar tillkommer.
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2018] : 877 sidor :
ISBN: 978-91-47-11206-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Illeris Knud
Kompetens : [vad, varför, hur]
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 158 s. :
ISBN: 978-91-44-07912-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Chef och HR : att möta personalproblem tillsammans
Palm Kristina, Calminder Dag
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 208 sidor :
ISBN: 9789144140711
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Human resource development : att utveckla individer, grupper och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 287 sidor :
ISBN: 9789144090962
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Lundgren Ulf P.
Om pedagogikämnet som undran och nytta
I Wikander, L., Gustafsson, C., Riis, U. & Larson, L (Reds). Pedagogik som examensämne 100 år. Uppsala: pedagogiska institutionen, Uppsala universitet. : 2009 :
Obligatorisk
Nilsson Peter
Vad är pedagogik? Några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv.
Umeå Universitet, Pedagogiska Institutionen. : 2005 :
Obligatorisk
Nilsson Peter
En introduktion till pedagogik i arbetslivet. Begrepp, historik, nutid
Umeå universitet, Pedagogiska institutionen : 2003 :
Obligatorisk
Uljens Michael
Pedagogik i början av det 21:a århundradet
Utbildning & demokrati, 10(1), s. 133-140 : 2001 :
Obligatorisk
Pedagogik i arbetslivet – forskningsområdets utveckling under 2005-2015
Gustavsson Maria, Thunborg Camilla
2016 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-134270
Obligatorisk
Läsanvisning: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-134270
Anvisade artiklar tillkommer.