Engelskt namn: Research Methods for the Behavioural Sciences
Denna kursplan gäller: 2022-09-26 och tillsvidare
Kurskod: 2SO135
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2012-02-08
Reviderad av: Prefekten, 2022-09-26
Kursen inriktas mot grundläggande kunskaper om metoder för att hantera kvalitativa och kvantitativa data i beteende‐/samhällsvetenskaplig forskning. Moment 1 behandlar olika metoder för att samla in och analysera kvalitativa data och moment 2 inriktas mot olika grundläggande statistiska analysmetoder. Genomgående i kursen behandlas frågor om vetenskapsteoretiska utgångspunkter, forskningsprocessens olika delar samt etiska överväganden av relevans för beteende-/samhällsvetenskaplig forskning.
Moment 1: Kvalitativ analys, 7,5 hp
Efter avslutat moment skall studenten avseende kunskap och förståelse:
Efter avslutat moment skall studenten avseende färdighet och förmåga:
Efter avslutat moment skall studenten avseende värderingsförmåga och förhållningssätt:
Moment 2: Kvantitativ analys, 7,5 hp
Efter avslutat moment skall studenten avseende kunskap och förståelse:
Efter avslutat moment skall studenten avseende färdighet och förmåga:
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag är obligatoriska. Delar av kursen kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker både löpande och i slutet av varje moment. Moment 1 examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen, aktivt deltagande i en muntlig metoduppgift samt genom en individuell muntlig och skriftlig uppsatsanalys. Moment 2 examineras genom aktivt deltagande under obligatoriska seminarier/övningar, en skriftlig salstentamen, samt en skriftlig hemtentamen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Student som erhållit underkänt betyg vid ett provtillfälle har rätt till omprov. Student som erhållit godkänt eller väl godkänt betyg har ej rätt till omprov.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Därefter anordnas omprovstillfälle nästa gång kursen ges. Det antal tillfällen som en student får genomgå prov för att få godkänt resultat på kurs eller del av kurs är minst fem. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos studierektor få byta examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Gruppobservationer : teori och praktik
Hammar Chiriac Eva, Einarsson Charlotta
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 176 s. :
ISBN: 9789144082134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert
2., utök. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 283 s. :
ISBN: 9789147111657
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former: vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Britt-Marie, Sohlberg Peter
3. uppl. : Malmö : Liber : 2013 : 269 s., ISBN: 978-91-47-08954-3 :
Obligatorisk
God forskningssed
Vetenskapsrådet : 2017 :
Hämtas på
Obligatorisk
Anvisade texter kan tillkomma.
Lantz Björn
Den statistiska undersökningen : grundläggande metodik och typiska problem
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 194 s. :
ISBN: 9789144103372
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter tillkommer.