"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Beteendevetenskap för arbetsterapeuter, 15 hp

Engelskt namn: Behavioral Science for Occupational Therapists

Denna kursplan gäller: 2025-01-20 och tillsvidare

Kurskod: 3AT125

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2022-11-16

Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen (PRAFI), 2025-01-22

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska förvärva beteendevetenskaplig kunskap av relevans för arbetsterapeuter, såväl som utveckla beredskap att använda beteendevetenskapliga perspektiv i sitt arbetsterapeutiska resonemang. Kursen innefattar de beteendevetenskapliga ämnena psykologi, pedagogik och sociologi. Kursen är organiserad i fyra moduler. Modul 1, 2 och 3 avlöser varandra och studeras parallellt med modul 4. När modul 1, 2 och 3 genomförts fokuserar studenten helt på modul 4 till kursens slut. Modulerna beskrivs nedan.

Modul 1. Grunder i psykologi, 7,5 hp
Modulen belyser en bredd av psykologiska inriktningar av relevans för personers delaktighet i aktivitet. Fokus är personers motivation, kognition, motståndskraft, anpassning och utveckling. Vidare studeras dessa psykologiska faktorers inverkan på personers delaktighet i aktivitet.

Modul 2. Grunder i pedagogik, 2 hp
Under denna modul introduceras pedagogiska teorier med fokus på lärande genom erfarenhet, upplevelse och socialt samspel. Vidare studeras hur teorierna kan tillämpas för att planera och genomföra arbetsterapeutiska utbildningsinsatser för klient- och personalgrupper. 

Modul 3. Grunder i sociologi, 1,5 hp
Denna modul introducerar ämnet sociologi på ett översiktligt sätt. Fokus är hur sociologiska perspektiv kan berika förståelsen för den sociala miljöns inverkan på personers delaktighet i aktivitet.

Modul 4. Beteendevetenskapliga perspektiv på aktivitetsberättelser, 4 hp
Under denna modul studeras hur personers aktivitetsberättelser kan insamlas och undersökas samt hur beteendevetenskapliga perspektiv kan användas vid analys av aktivitetsberättelser. Vidare studeras informationssökning, kritiskt förhållningssätt till informationskällor samt professionellt arbetsterapeutiskt förhållningssätt. 

Förväntade studieresultat

Modul 1. Grunder i psykologi, 7,5 hp

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
1. Använda begrepp inom psykologisk teoribildning gällande motivation och kognition av relevans för personers delaktighet i aktivitet.  
2. Beskriva psykologiska teorier om motståndskraft, anpassning och utveckling samt relatera dessa till arbetsterapeutisk teori om aktivitetsanpassning.
  
Färdigheter och förmåga:  
Studenten ska kunna
3. Analysera och förklara motivationens och kognitionens inverkan på personers delaktighet i aktivitet.  

Värderingsförmåga och förhållningssätt:  
Studenten ska kunna
4. Föreslå och motivera arbetsterapeutiska insatser som tar hänsyn till personers motivation och kognition. 

Modul 2. Grunder i pedagogik, 2 hp

Färdigheter och förmåga:  
Studenten ska kunna
5. Planera och genomföra pedagogiskt utformade utbildningsinsatser för klient- och personalgrupper. 

Modul 3. Grunder i sociologi, 1,5 hp

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
6. Förklara den sociala miljöns inverkan på personers delaktighet i aktivitet ur sociologiska perspektiv. 

Modul 4. Beteendevetenskapliga perspektiv på aktivitetsberättelser, 4 hp 
 
Färdigheter och förmåga:  
Studenten ska kunna
7. Genom samtal undersöka betydelsefulla händelser och omständigheter i personers aktivitetsberättelser.
8. Analysera och tolka händelser och omständigheter i personers aktivitetsberättelser ur beteendevetenskapliga perspektiv. 
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt:  
Studenten ska kunna
9. Kritiskt värdera relevans och trovärdighet i beteendevetenskapliga informationskällor.
10. Visa ett professionellt och respektfullt förhållningssätt till personers aktivitetsberättelser. 
11. Reflektera kring betydelsen av beteendevetenskapliga perspektiv som del av ett arbetsterapeutiskt resonemang. 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker huvudsakligen via digital lärplattform, vilket förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, kamera och mikrofon/headset. Studenten förväntas medverka aktivt i olika lärandesituationer och ta ansvar för det egna lärandet. Vanligt förekommande undervisningsformer och arbetssätt är casemetodik, seminarium, handledning, föreläsning och laboration. Distansstudierna kombineras med en fysisk träff, vilken innefattar färdighetsträning såväl som bedömning av studentens prestation, och kräver studentens närvaro på plats i Umeå. Obligatoriska moment av prövande karaktär anges i kursens schema. 

Examination

Modul 1. Grunder i psykologi, 7,5 hp
FSR 1, 3 och 4 prövas individuellt genom skriftlig hemtentamen kombinerat med uppföljande muntligt förhör. 
FSR 2 prövas individuellt genom muntlig presentation av concept map.    

Modul 2. Grunder i pedagogik, 2 hp
FSR 5 prövas genom att studenter i mindre grupp leder ett utbildningstillfälle, där varje student bedöms individuellt. 

Modul 3. Grunder i sociologi, 1,5 hp
FSR 6 prövas individuellt genom muntlig tvärgruppspresentation.   

Modul 4. Beteendevetenskapliga perspektiv på aktivitetsberättelser, 4 hp
FSR 7, 8, 9 och 10 prövas individuellt genom muntlig presentation.
FSR 11 prövas individuellt genom aktivt deltagande vid seminarium . * 
 
*  Med aktivt deltagande avses att studenten är förberedd och i diskussioner bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg, vilket bedöms individuellt.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem.

Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.

Övriga föreskrifter

I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.