TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Beskattningsrätt II vid Juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i januari!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på StudentLadok innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 8 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med 16 januari.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Om du blivit antagen till kursen men varit registrerad på den förut måste du kontakta kursens studieadministratör för att kunna registrera dig. Kursadministratör: Sandra Mattsson, sandra.mattsson@umu.se
Under fliken ”Registrering” på webbplatsen https://www.umu.se/student/mina-studier/sa-funkar-studentwebben/ finns mer information som beskriver hur registreringen går till.
Som kursansvarig hälsar jag dig varmt välkommen till kursen!
Av schemat som publiceras senast en månad innan kursstart framgår undervisningens upplägg, lärare och i viss mån kursinnehållet. Ytterligare information lämnas vid kursintroduktionen.
Kursen utgör en påbyggnad av din skatterättsliga kompetens vilket betyder att du som student kommer att bredda dina kunskaper om företags- och individbeskattning i svensk rätt men även ur ett internationellt perspektiv. Du kommer även att få lära dig mer om teorier och principer bakom skattelagstiftningen och skatterätten i allmänhet.
Av schemat framgår att den övervägande delen av undervisningen bedrivs i form av seminarier. Förberedelser och redovisningar förväntas ske gruppvis. Ni kommer därför att delas in i basgrupper om cirka 4-5 studenter i varje grupp. Kursupplägget innebär att den huvudsakliga arbetsinsatsen kommer att bestå av de självständiga och gruppvisa förberedelserna inför seminarierna. Eftersom förberedelserna kan vara relativt resurskrävande bör du räkna med en arbetsinsats som motsvarar heltidsstudier.
Under kursen kommer ni att skriva en PM rörande en skatterättslig fråga. Uppsatsen kommer också att seminariebehandlas. Den slutliga examinationen sker i form av en hemtentamen. Betyget kommer till 30 % att grundas på resultatet på hemtentamen och till 70 % på PM:en. Aktiv närvaro är obligatorisk vid alla seminarier. Vidare är det obligatoriskt att delta i ett uppsatsseminarium för att försvara sin uppsats, genomföra en opposition samt att delta vid ytterligare tre stycken PM-seminarier.
För kursen finns en kurshemsida på Canvas som kommer att öppnas upp i samband med kursstart. Du bör regelbundet gå in på kurshemsidan under kursens gång för att kontrollera om ny viktig information eller nytt material lagts ut.
Kursansvarig: Sofia Eirell, sofia.eirell@umu.se, 090-786 78 86
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.