Engelskt namn: Assessment and Grading in Theory and Practice
Denna kursplan gäller: 2018-08-27 och tillsvidare
Kurskod: 2BE016
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2018-05-23
Kursen består av två moment och innehåller fördjupade studier om bedömning och betygsättning i skolan, med fokus på det betygssystem som tillämpas och de principer det bygger på. Även andra typer av bedömningssystem, internationellt och historiskt, presenteras. En central del i kursen är konstruktion och granskning av olika typer av prov och provfrågor, på vetenskapliga grunder och enligt vedertagna riktlinjer.
Moment 1 innehåller fördjupade studier om den klassiska bedömningsteorin, vilken utgör grunden för ett kritiskt förhållningssätt till de olika bedömningsmetoder och bedömningspraktiker som används i skolan idag. Momentet innehåller också studier om betyg och den juridik som reglerar betygssättningen.
I Moment 2 behandlas de praktiska redskap som används för att kunna genomföra tillförlitliga och trovärdiga bedömningar av elevers kunskaper och färdigheter, utifrån skolans styrdokument. I Momentet behandlas även vanliga metoder för poängsättning, kravgränssättning och analys av bedömningars kvalitet.
Moment 1: Bedömningsteori, 1,5 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Moment 2: Bedömningspraktik, 6,0 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Lärarexamen (dvs förskollärare, grundlärare fritidshem, grundlärare F-9, ämneslärare, yrkeslärare, speciallärare), studie- och yrkesvägledarexamen, specialpedagogexamen, eller motsvarande äldre examen i någon av dessa. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Kursen är en distanskurs som ges via en av Umeå universitets lärplattformar. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och obligatoriska tillämpande övningar. I kursen finns inga obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus.
Kursens förväntade studieresultat examineras i enlighet med nedanstående föreskrifter. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Moment 1: Bedömningsteori, 1,5 hp
Momentet examineras genom följande prov:
Provet bedöms med något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).
Betyg på momentet beslutas när provet är genomfört. Momentet betygsätts med något av betygen godkänd (G) eller underkänd (U). För betyget godkänd (G) krävs att provet bedömts med resultatet godkänt (G). Om provet bedömts med resultatet underkänt (U), sätts betyget underkänd (U) på momentet under förutsättning att studenten genomfört en prestation på provet.
Moment 2: Bedömningspraktik, 6,0 hp
Momentet examineras genom följande prov:
Den skriftliga inlämningsuppgiften bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Det aktiva deltagandet i obligatoriska kamratbedömningar bedöms enbart med något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).
Betyg på momentet utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutat moment. Momentet betygssätts enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinerande delar bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs därutöver att den individuella skriftliga inlämningsuppgiften bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av de examinerande delarna bedömts med resultatet underkänt (U), sätts betyget underkänd (U) på momentet under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga examinerande delar.
Gemensamma examinationsbestämmelser för betyg på kurs
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). För slutbetyget godkänd (G) på hel kurs krävs betyget godkänd (G) på kursens båda moment. För slutbetyget väl godkänd (VG) på hel kurs krävs betyget godkänd (G) på Moment 1 och betyget väl godkänd (VG) på Moment 2.
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Betyg och prövning – kommentarer till Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning
2022 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2022/betyg-och-provning---kommentarer-till-skolverkets-allmanna-rad-om-betyg-och-provning
Obligatorisk
Wedman Jonathan
Prov
2 uppl. : Giraffhuset : 2022 : 213 sidor :
ISBN: 9789189702134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och arbetsmaterial om ca 200 sidor tillkommer.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Allmänna råd om betyg och betygssättning
2018 : 46 sidor :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=4000
ISBN: 9789175593326
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wedman Jonathan
Prov
Giraffhuset : 2021 : 190 sidor :
ISBN: 9789189335417
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och arbetsmaterial om ca 200 sidor tillkommer.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Allmänna råd om betyg och betygssättning
2018 : 46 sidor :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=4000
ISBN: 9789175593326
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wikström Christina
Konsten att göra bra prov : Vad lärare behöver veta om kunskapsmätning
Natur & Kultur : 2012 : 224 s. :
ISBN: 978-91-27-13241-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och arbetsmaterial om ca 200 sidor tillkommer.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Gronlund Norman E.
Constructing achievement tests
(3rd ed.) Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall : 1982 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Endast Chapter 5: Constructing essay tests. Finns på Cambro.
ISBN: 978-0131691513
Betygssystem i internationell belysning
Skolverket : 2017-01-10T09:00:00+01:00 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3738
Obligatorisk
Näsström G
Bedömningsmatriser - en liten handbok
Opublicerat material : 2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns på Cambro
Kunskapsbedömning i skolan : praxis, begrepp, problem och möjligheter
Stockholm : Skolverket : 2011 : 73 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789186529543
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Betygsskalan och betygen B och D
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket : 2016 : 20 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-7559-254-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
From classroom assessment for student learning: Doing it right using it well
Stiggins Richard, Arter Judy, Chappius Jan, Chappius Steve
Pearson Education Inc. : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Endast Chapter 4: Assess how? Designing assessments to to what you want. Finns på Cambro.
Wedman Ingemar
Från skallmätning till VG : om skolans betyg
Ingår i:
Kobran, nallen och majjen
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2003 : 401 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Ladda ner pdf: http://www.janhylen.se/wp-content/uploads/2011/02/Rektorn-o-apparaten.pdf
Wikström Christina
Konsten att göra bra prov : Vad lärare behöver veta om kunskapsmätning
Natur & Kultur : 2012 : 224 s. :
ISBN: 978-91-27-13241-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Allmänna råd om betyg och betygssättning
2018 : 46 sidor :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=4000
ISBN: 9789175593326
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och arbetsmaterial om ca 100 sidor tillkommer.
Brown Gavin T. L.
Assessment of student achievement
New York : Routledge : 2018 : 154 pages :
ISBN: 978-1-138-06184-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Gronlund Norman E.
Constructing achievement tests
(3rd ed.) Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall : 1982 :
Läsanvisning: Endast Chapter 5: Constructing essay tests. Finns på Cambro.
ISBN: 978-0131691513
Betygssystem i internationell belysning
Skolverket : 2017-01-10T09:00:00+01:00 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3738
Näsström G
Bedömningsmatriser - en liten handbok
Opublicerat material : 2015 :
Läsanvisning: Finns på Cambro
Kunskapsbedömning i skolan : praxis, begrepp, problem och möjligheter
Stockholm : Skolverket : 2011 : 73 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789186529543
Se Umeå UB:s söktjänst
Betygsskalan och betygen B och D
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket : 2016 : 20 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-7559-254-1
Se Umeå UB:s söktjänst
From classroom assessment for student learning: Doing it right using it well
Stiggins Richard, Arter Judy, Chappius Jan, Chappius Steve
Pearson Education Inc. : 2004 :
Läsanvisning: Endast Chapter 4: Assess how? Designing assessments to to what you want. Finns på Cambro.
Wedman Ingemar
Från skallmätning till VG : om skolans betyg
Ingår i:
Kobran, nallen och majjen
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2003 : 401 s. :
Läsanvisning: Ladda ner pdf: http://www.janhylen.se/wp-content/uploads/2011/02/Rektorn-o-apparaten.pdf
Wikström Christina
Konsten att göra bra prov : Vad lärare behöver veta om kunskapsmätning
Natur & Kultur : 2012 : 224 s. :
ISBN: 978-91-27-13241-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och arbetsmaterial om ca 100 sidor tillkommer.