Syftet med kursen är att ge den studerande (1) kunskaper om vad som kännetecknar olika typer av bedömningar i skolan och hur de är kopplade till betygssättning, (2) insikter om vad som kännetecknar skriftliga, muntliga och praktiska prov av hög kvalitet, (3) ett förhållningssätt för hur kvaliteten i bedömningar kan utvärderas på vetenskaplig grund, (4) färdigheter att planera och konstruera prov, med och utan stöd av AI, för att kunna genomföra tillförlitliga och relevanta bedömningar i klassrummet, (5) förmågan att välja ändamålsenliga bedömningsmetoder i olika situationer för att på ett lämpligt sätt bedöma betygskriterier av olika karaktär. Fokus läggs primärt på de typer av bedömningar som ger underlag för betyg och andra summativa beslut i dagens skola, men även på AI och dess möjligheter och risker i samband med bedömning och betygssättning.
Kursen är en distanskurs som ges via en nätbaserad lärplattform vid Umeå universitet. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och kamratbedömningar. Kursen är uppdelad i två moduler och examineras genom (1) en individuell skriftlig tentamen genomförd via digital lärplattform, (2) kamratbedömningar samt (3) en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Behörighetskrav
Lärarexamen (dvs förskollärare, grundlärare fritidshem, grundlärare F-9, ämneslärare, yrkeslärare, speciallärare), studie- och yrkesvägledarexamen, specialpedagogexamen, eller motsvarande äldre examen i någon av dessa. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Urval
Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för utbildning på grundnivå 1-165 hp, för avancerad nivå 30-285 hp)
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 12 075 kr.
Total studieavgift: 12 075 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-21900
Anmälan
Du kan inte anmäla dig ännu. Anmälan öppnar 17 mars 2025 klockan 09:00.
Sista anmälningsdag är den
15 april 2025.