TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kursen Bedömning och behandling vid allergi, astma och kroniskt obstruktiv lungsjukdom, del II, 7,5 hp. Innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i vår!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med måndagen den 20 januari till och med onsdag 29 januari. Om du inte har registrerat dig i Ladok innan den 29 januari förlorar du din plats på kursen.
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto, Umu-id.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Måndag 27 januari
Tid: Kl.08.30-17.15
Kursen är delvis nätbaserad. För mer information läs mer under Kursens upplägg.
Fysiska träffar:
onsdag 29 januari – torsdag 30 januari (heldagar)
onsdag 12 februari, kl.13.00-16.00 (för skriftlig salstentamen)
Online träffar:
27 januari, 5 - 6 februari, 19 februari, 26 februari, 12 mars samt 19 mars.
Alla tillfällen online sker via Zoom, länk via kurssajten på Canvas.
Kursen är delvis nätbaserad. Kursen startar måndag 27 januari och du kommer då att få tillgång till kursen på lärplattformen Canvas, som du loggar in med ditt Umu-id och MFA. Du kan där läsa mer om kursens uppläggning och alla uppgifter som ingår.
Två fysiska träffar på studieorten, den första är onsdag 29 januari – torsdag 30 januari. Dessa dagar är heldagar. Den andra fysiska träffen är onsdag 12 februari kl 13:00-16:00 för skriftlig tentamen. Se schema på kurssajten i Canvas för detaljer.
• Den första fysiska träffen den 29 - 30 januari sker i UMeHälsa-labb i Biologihuset på campus: karta
• Den andra fysiska träffen den 12 februari sker på Östra Paviljongen (skrivsal), Umeå universitet: karta
Utöver kursträffarna så kommer det att vara schemalagd tid för undervisning /arbete online 27 januari, 5 - 6 februari, 19 februari, 26 februari, 12 mars samt 19 mars. Dessa datum innefattar föreläsningar samt avsatt tid för grupparbete. Du behöver då headset för att vi ska kunna prata med varandra i realtid och gärna också en webkamera så att vi kan se varandra. Mer information om detta kommer du att få i samband med kursstart.
Alla tillfällen online sker via Zoom (länk till mötet finns på kurssajten i Canvas)
Utöver kursträffarna online är det också obligatorisk närvaro vid en salstentamen samt ett examinerande seminarium online. Examinationstillfällena sker onsdag den 12/2 (fysiskt) samt onsdag den 19/3 (online).
Viktigt! Salstentamen onsdag 12 februari, kl.13-16 på Östra paviljongen: Du måste alltid anmäla dig till en tentamen. Det gör du via Ladok för studenter. För att du ska kunna anmäla dig måste du vara registrerad på kursen och anmälningsperioden till tentan 12 februari är öppen mellan 27 till och med 29 januari.
Till slut återstår bara att än en gång önska dig varmt välkommen till kursen!
Med vänliga hälsningar
Andre Nyberg (kursansvarig), Professor, Fysioterapi, Umeå universitet & Eva Sunna, KOL-sjuksköterska, Lungmottagningen, NUS
Kontaktuppgifter: 090-786 6639, andre.nyberg@umu.se
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för mer information om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.