Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2020-06-01
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2024-03-12
Innehåll
I kursen studeras barns språkutveckling med fokus på utvecklingen under förskoleåldern upp till fyraårsåldern. Fonologisk utveckling, begreppslig/lexikal utveckling, grammatisk utveckling och pragmatisk/kommunikativ utveckling behandlas och tillämpas i analys av ett barns språkliga produktion. Även språklig sårbarhet belyses. Lärandemiljöns och interaktionens betydelse för barnets möjligheter att utvecklas språkligt och kommunikativt diskuteras. Observation och analys av språkliga praktiker i förskolans verksamhet ingår.
Kursen består av tre delkurser: 1. Barns språk och tal, 3 hp 2. Samtal och samtalsfärdigheter, 1,5 hp 3. Att stödja språkutveckling, 3 hp
Förväntade studieresultat
För betyget Godkänd ska den studerande kunna Kunskap och förståelse
visa kunskap om huvuddrag i barns typiska språkutveckling under förskoleåldern med fokus på perioden mellan 2-4 år;
visa kunskap om samtalsstruktur och om utvecklingen av samtalsfärdigheter under förskoleåldern;
visa kunskap om språklig sårbarhet och om hur variation i språklig förmåga kan ta sig uttryck i förskoleåldern.
Färdighet och förmåga
tillämpa konventionella transkriptionsprinciper för att transkribera samtal med barn;
analysera ett barns muntliga produktion med hjälp av grundläggande språkvetenskapliga begrepp och mot bakgrund av kunskap om barns språkutveckling;
analysera ett samtal med ett barn med hjälp av samtalsanalytiska begrepp och mot bakgrund av kunskap om utveckling av barns samtalsfärdigheter;
uttrycka sig klart, enkelt och normenligt i skrift;
observera och analysera barns och pedagogers språkanvändning i förskolekontext ur olika perspektiv;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
beskriva och värdera lärmiljöer och pedagogiska praktiker med utgångspunkt i kunskap om barns språkutveckling;
reflektera över omgivningens och olika aktiviteters betydelse för att stödja alla barns språkutveckling.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av inspelade föreläsningar, läsanvisningar samt diskussionsforum.
Examination
Delkurs 1 (Barns språk och tal, 3 hp) examineras genom bedömning av en individuell skriftlig transkriptions- och analysuppgift. Delkurs 2 (Samtal och samtalsfärdigheter, 1,5 hp) examineras genom bedömning av en individuell skriftlig transkriptions- och analysuppgift. Delkurs 3 (Att stödja språkutveckling, 3 hp) examineras genom bedömning av en läslogg, en muntlig redovisning av en individuell observationsuppgift samt en individuell skriftlig reflektionsuppgift.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Delkurs 1 och 2 bedöms med något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Delkurs 3 bedöms med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs detta betyg på Delkurs 1 och 2.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Övriga föreskrifter
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 30
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken Bruce Barbro, Ivarsson Ulrika, Svensson Anna-Karin Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2024] : 312 sidor : ISBN: 9789144176420 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: kap. 1-4 (127 sid.)
Gjems Liv Barn samtalar sig till kunskap 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2011 : 149 s. : ISBN: 9789144069081 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Gisela Språkinlärning hos barn 2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 144 s. : ISBN: 9789144094625 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Berättande i förskolan Bruce Barbro, Riddersporre Bim 1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 283 s. : ISBN: 9789127137837 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Delar