Engelskt namn: Health and Living Conditions in Children and Adolescents
Denna kursplan gäller: 2019-12-30 till 2024-12-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-12-30
Kursplan för kurser med start innan 2024-12-29
Kurskod: 3OM414
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2018-10-25
Denna kurs har fokus på folkhälsoarbete bland barn och ungdomar, 0-18 år. Kursen behandlar barns och ungdomars utveckling och hälsa samt hur dessa påverkas av faktorer som till exempel levnadsförhållanden, livsstil, arv, förmågan att fatta beslut kring hälsa och livsstil samt även hur hälsan påverkas av resurser i samhället. Då det största hotet mot folkhälsan i västvärlden är livsstils- och stressrelaterade problem kommer särskild vikt att läggas vid dessa problem och hälsopromotivt arbete. Även sjuka barn och ungdomar samt barn och familjer med särskilda behov omfattar en väsentlig del av kursens innehåll. I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom barnhälsovård och elevhälsa. Samhälleliga och intersektionella aspekter inklusive ålder, klass och etnicitet liksom etik belyses i relation till kursens innehåll.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Svensk legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp varav minst 15 hp examensarbete (motsvarande) eller motsvarande utländsk examen. Yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3 eller motsvarande. Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola.
Kursen omfattar endast sammankomster på nätet via lärplattform. Ett studerandeaktivt lärande tillämpas och studierna kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning, tillämpning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, deltagande vid föreläsningar, seminarier samt VFU inom barnhälsovård och elevhälsa omfattande 4 veckor.
För de nätburna inslagen behövs tillgång till dator med internetuppkoppling med 2.0 Mbit/s eller högre i båda riktningarna, ett usb-headset med mikrofon samt en webbkamera. Fast uppkoppling är alltid att föredra. Man kan även koppla upp sig på ett bibliotek eller lärcentrum.
Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd (G) eller underkänd (U).
Kursen examineras i form av genomförd VFU som examineras med stöd av AssCe-formuläret för avancerad nivå, case-seminarium samt individuell skriftlig uppgift.
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationer är godkända.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Student som på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid kan ges betyget underkänd.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
För ytterligare information se Regelverket vid Umeå universitet.
-Innehållet i kursen 3OM414 överlappar helt med innehållet i 3OM324
-Kursen 3OM414 ersätter kursen 3OM324
För all kurslitteratur gäller senaste upplaga.
Barnhälsovård : att främja barns hälsa
Magnusson Margaretha, Blennow Margareta, Hagelin Elisabet, Sundelin Claes
6. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 294 s. :
ISBN: 9789147111862
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Brülde Bengt
Folkhälsoarbetets etik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 307 s. :
ISBN: 978-91-44-06042-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Folkhälsomyndigheten
Vaccination av barn: det svenska vaccinationsprogrammet
Folkhälsomyndigheten : 2015 :
http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/
Obligatorisk
Pediatrisk omvårdnad
Hallström Inger, Lindberg Tor
2. uppl. : Liber : 2015 : 384 s. :
ISBN: 9789147115099
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rikshandboken barnhälsovård
Stockholm : Inera : [200-]- :
http://www.rikshandboken-bhv.se
Obligatorisk
Familjefokuserad omvårdnad : ett strategidokument
Saveman Britt-Inger, Benzein Eva
Kalmar : Högsk. : 2003 : 32 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Skriften (2010) finns här: http://familiesygepleje.dk/wp-content/uploads/2016/03/Familjefokuserad-omv%C3%A5rdnad-ett-strategidokument.pdf
Skolsköterskans hälsofrämjande arbete
Clausson Eva K., Morberg Siv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 230 s. :
ISBN: 978-91-44-05597-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Amningsguiden : en guide om amning utifrån WHO
Weimers Lena, Gustafsson Anna, Gustafsson Hanna
2. uppl. : [Tullinge : Lena Weimers] : 2008 : 261 s. :
ISBN: 978-91-633-2274-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
För området relevanta artiklar, avhandlingar och publikationer tillkommer.