Vill du lära dig mer om vad identitet och identitetsskapande på nätet kan innebära för barn och unga? Vill du stärka din digitala kompetens med avseende på detta? I dag finns fler möjligheter än någonsin till kreativt identitetsskapande. Vad är betydelsefullt när barn och unga skapar sina identiteter i sociala medier? Kan barn och unga skapa vilka identiteter de vill? På vilka sätt kan identitetsskapande medieras i sociala miljöer på nätet? Och hur kan detta tänkas samspela med lärande?
I kursen genomförs fördjupande studier av barns och ungas identitetsskapande på nätet. Detta behandlas med avseende på digital kompetens och i relation till förskolans och skolans arbete med likabehandling och individens rätt att vara sig själv. Kritiskt, självständigt och vetenskapligt grundat förhållningssätt betonas. För att fördjupa kunskaper om identitetsskapandets komplexitet antas flera teoretiska perspektiv, såsom; pedagogiska, psykologiska, sociologiska, normkritiska och existentiella. Aspekter av identitet, som exempelvis sexualitet, kön, klass, etnicitet och funktionsvariationer problematiseras. Även makt, normalisering, och sociala privilegier bearbetas i relation till identitet. Sammantaget bereder kursen tillfälle till att på vetenskaplig grund utveckla professionella, pedagogiska förhållningssätt som kan främja barns och ungas möjligheter till jämlikt identitetsskapande i enlighet med gällande styrdokument.
Barns och ungas identitetsskapande på nätet, 7,5 hp
Vårtermin 2026
Startar
19 januari 2026
Slutar
7 juni 2026
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsspråk
Svenska
Studieform
Blandade tider,
25%,
Distans
Antal obligatoriska träffar
Inga obligatoriska träffar
Upplägg för distanskurs
Kursen genomförs helt på distans utan sammankomster. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och egna litteraturstudier. Under kursen används en nätbaserad lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Kursdeltagarna skall ha tillgång till internetansluten dator. Kursen genomförs med stöd av fri programvara. Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, exempelvis i form av skriftliga redovisningar eller seminarier. I kursen ingår deluppgifter som bedöms utifrån en tregradig skala. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Behörighetskrav
Lärarexamen (dvs förskollärare, grundlärare fritidshem, grundlärare F-9, ämneslärare, yrkeslärare, speciallärare), studie- och yrkesvägledarexamen, specialpedagogexamen, eller motsvarande äldre examen i någon av dessa. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Urval
Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för utbildning på grundnivå 1-165 hp, för avancerad nivå 30-285 hp)
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 12 075 kr.
Total studieavgift: 12 075 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-68700
Anmälan
Du kan inte anmäla dig ännu. Anmälan öppnar 15 september 2025 klockan 09:00.
Sista anmälningsdag är den
15 oktober 2025.