"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barns lärande och omsorg, 15 hp

Engelskt namn: Children´s Learning and Care

Denna kursplan gäller: 2023-07-31 och tillsvidare

Kurskod: 6PE202

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Prefekten, 2016-01-13

Reviderad av: Prefekten, 2022-12-21

Innehåll

Modul 1
Lärande och omsorg i förskolan 7,5 hp
Learning and Care in Preschool

I modulen studeras den pedagogiska miljöns betydelse för barns lek, välbefinnande, utveckling och lärande i förskolan. Förskollärares förhållningssätt bearbetas, liksom konsekvenserna av olika synsätt på barn. Omsorg som begrepp och fenomen behandlas. Dessutom belyses ledarskapets och gruppens betydelse för barns lek, utveckling och lärande. Genomgående i modulen tas utgångspunkt i aktuella styrdokument och forskning.

Modul 2
Barns villkor och lärande  7,5 hp
Childrens Living Conditions and Learning

I modulen bearbetas barns utveckling och lärande utifrån olika teorier. Det specialpedagogiska uppdraget i förskolan introduceras med utgångspunkt i aktuella styrdokument och forskning. Begreppet barn i behov av särskilt stöd belyses, och förskolans uppdrag att ge alla barn stöd och stimulans utifrån barnets behov och förutsättningar behandlas. Vidare beskrivs och diskuteras förskolans jämställdhetsuppdrag samt hur ett genusperspektiv kan bidra till att förstå barns villkor i förskolan.

Förväntade studieresultat

Modul 1
Lärande och omsorg i förskolan 7,5 hp
Learning and Care in Preschool

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • med utgångspunkt i aktuell forskning redogöra för det pedagogiska ledarskapets betydelse för barns lek, utveckling och lärande.
  • beskriva och diskutera omsorg som begrepp och fenomen utifrån forsknings- och utvecklingsarbete på området.

Färdighet och förmåga

  • jämföra och diskutera synen på barn ur olika perspektiv.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och problematisera miljöns betydelse för barns lek, välbefinnande, utveckling och lärande.

 
Modul 2
Barns villkor och lärande 7,5 hp
Childrens Living Conditions and Learning

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och analysera barns utveckling och lärande utifrån olika teorier.
  • belysa begreppet barn i behov av särskilt stöd ur olika perspektiv.
  • beskriva förskolans uppdrag att ge stöd och stimulans till alla barn utifrån deras olika behov och förutsättningar.

Färdighet och förmåga

  • beskriva och diskutera hur ett genusperspektiv kan bidra till att förstå barns villkor i förskolan.

Behörighetskrav

Förskollärare som profession (UK) 6 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, fallstudier och grupparbeten. Kursinnehållet bearbetas och tillämpas i olika former i syfte att belysa komplexiteten i förskolans uppdrag.

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på̊ campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examination

Modul 1
Lärande och omsorg i förskolan 7,5 hp
Learning and Care in Preschool

Muntlig och skriftlig examination sker, såväl individuellt som i grupp i seminarier och tillämpande workshops. Utöver dessa examinationsformer genomförs en muntlig individuell tentamen.

Modul 2
Barns villkor och lärande  7,5 hp
Childrens Living Conditions and Learning

Muntlig och skriftlig examination sker, såväl individuellt som i grupp i seminarier, tillämpande workshops och vid redovisning av grupparbeten. Utöver dessa examinationsformer genomförs en skriftlig individuell hemtentamen.

Övrigt

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning
av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). För kursbetyget Godkänd (G) krävs att kursens samtliga moduler är bedömda som godkända (G). För kursbetyget Väl godkänd (VG) krävs att både modul 1 och 2 är bedömda som väl godkända (VG).

För att bli godkänd på modul 1 krävs att samtliga examinerande inslag är godkända (G). För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på modulen, krävs att samtliga examinerande inslag är godkända (G), samt att betyget Väl godkänd (VG) har uppnåtts på den muntliga individuella tentamen.  

För att bli godkänd på modul 2 krävs att samtliga examinerande inslag är godkända (G). För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på modulen, krävs att samtliga examinerande inslag är godkända (G), samt att betyget Väl godkänd (VG) har uppnåtts på den skriftliga individuella hemtentamen.

Den som erhållit betyget godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur