Engelskt namn: Child and Adolescent Psychiatry: Neuropsychiatry
Denna kursplan gäller: 2024-01-15 och tillsvidare
Kurskod: 3PS018
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Barn- och ungdomspsykiatri: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Barn- och ungdomspsykiatri
Beslutad av: Utbildningsstrategiska nämnden, 2020-09-30
Reviderad av: Utbildningsstrategiska nämnden, 2023-06-08
Kursen behandlar faktorer som påverkar barn- och ungdomars utveckling, såsom arv och miljö samt stressfaktorer i relation till neuropsykiatriska problem. Uppkomstmekanismer inom biologi, utvecklingspsykologi, familj- och nätverkspsykologi samt sociala och systemiska områden. Kursen belyser också vanliga neuropsykiatriska diagnosgrupper och moderna behandlingsmetoder inom barn- och ungdomspsykiatri. Olika samarbetspartner till barn- och ungdomspsykiatrin och ansvarsfördelning dem emellan tas upp. Lagstiftning och etik samt barnets rättigheter inom barn- och ungdomspsykiatrin belyses.
Kursen innehåller följande moduler:
Modul 1. Diagnostisering av barn med neuropsykiatrisk problematik, 7,5 högskolepoäng
Modulen behandlar hur barn och ungdomar diagnostiseras inom barn- och ungdomspsykiatri. Epidemiologi och vanliga neuropsykiatriska diagnoser hos barn och ungdomar tas upp, som t.ex. intellektuella funktionsnedsättningar, autism, ADHD, och specifika inlärningssvårigheter. Modulen belyser samarbetspartners till barn- och ungdomspsykiatri och ansvarsfördelning dem emellan. Etiska dilemman i samband med diagnostik tas upp.
Modul 2. Behandlingsmetoder för barn med neuropsykiatrisk problematik, 7,5 högskolepoäng
Modulen presenterar evidensbaserade behandlingsmetoder och riktlinjer för vanliga neuropsykiatriska diagnoser hos barn och ungdomar. Farmakologiska och psykopedagogiska behandlingsmetoder avhandlas. Etiska överväganden i samband med behandling tas upp. Lagstiftning och etik rörande neuropsykiatrisk problematik behandlas, som t.ex. LSS. Aktuella forskningsresultat utgör en central del av kunskapen.
Modul 1 Diagnostisering av barn med neuropsykiatrisk problematik
Efter genomförd modul ska studenten:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2 Behandlingsmetoder för barn med neuropsykiatrisk problematik
Efter genomförd modul ska studenten:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kursen ges delvis på distans med några få obligatoriska träffar i Umeå. En internetbaserad lärplattform används under utbildningstiden varför dator med internetuppkoppling krävs. Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och gruppdiskussioner via internet och på plats i Umeå.
Examination sker genom inlämning av individuella formativa flervalstentamen på webplattform och individuella muntliga presentationer i grupp som följs upp med diskussioner vid träff på Umeå universitet. Dessutom krävs aktivt deltagande vid obligatoriska workshops i grupp vid träff på Umeå universitet och via webplattform. Workshop är ett format där praktiska moment och inlämning av skriftliga uppgifter varvas med muntliga genomgångar av lärare.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För betyget väl godkänt krävs utöver detta att examinerande inlämnade uppgifter är bedömda VG enligt uttalade kriterier.
Studerande som blivit underkänd har rätt till förnyad examination (omtentamen) tidigast 10 arbetsdagar och senast 2 månader efter det att resultatet av det ordinarie provtillfället har meddelats. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering.
En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att, efter skriftlig begäran hos kursansvarig, få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
MINI-D 5: diagnostiska kriterier enligt DSM-5
Pilgrim Press : 2015 :
Obligatorisk
The World Federation of ADHD International Consensus Statement: 208 Evidence-based conclusions about the disorder
Faraone Stephen V, Banaschewski Tobias, Coghill David, Zheng Yi
Neuroscience & Biobehavioral Reviews. Volume 128, Pages 789-818 : 2021 :
Länk
Obligatorisk
Gillberg Christopher
Essence : om autism, adhd och andra utvecklingsavvikelser
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2018] : 167 sidor :
ISBN: 978-91-27-82328-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn- och ungdomspsykiatri
Gillberg Christopher, Råstam Maria, Fernell Elisabeth
3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 568 s. :
ISBN: 9789127131415
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
IACAPAP Textbook of Child and Adolescent Mental Health.
IACAPAP : 2015 :
https://iacapap.org/english
Obligatorisk
SfBUPs riktlinjer och vårdprogram. För ADHD och Autism.
Svenska Föreningen för Barn- och Ungdomspsykiatri :
Länk
Obligatorisk
Klinisk barnpsykologi : Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus
Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas
2. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur Akademisk : 2015 : 576 s. :
ISBN: 9789127135888 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Bühler Maria
Flickor med autism och adhd : en guidebok för föräldrar och professionella
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 261 sidor :
ISBN: 9789144127958
Se Umeå UB:s söktjänst
Att testa barn och ungdomar : om testmetoder i psykologiska utredningar
Smedler Ann-Charlotte, Tideman Eva
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 319 sidor :
ISBN: 9789127823846
Se Umeå UB:s söktjänst
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
ISBN: 978-91-27-81904-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Rutter's Child and Adolescent Psychiatry (6th Edition)
Thapar Anita, Daniel S Pine, James F Leckman
John Wiley & Sons Inc. ISBN: 9781118381885 : 2017 :
Thernlund Gunilla
ADHD och autismspektrum i ett livsperspektiv : en klinisk introduktion till utvecklingsrelaterade kognitiva funktionsproblem
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 328 s. :
ISBN: 9789144069005
Se Umeå UB:s söktjänst
Autismspektrum : handbok för föräldrar och professionella
Wing Lorna, Gillberg Ann, Gillberg Nanna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 254 s. :
ISBN: 978-91-44-08152-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Förutom ovanstående litteratur tillkommer artiklar, rapporter, hemsidor och videofilmer.
MINI-D 5: diagnostiska kriterier enligt DSM-5
Pilgrim Press : 2015 :
Obligatorisk
The World Federation of ADHD International Consensus Statement: 208 Evidence-based conclusions about the disorder
Faraone Stephen V, Banaschewski Tobias, Coghill David, Zheng Yi
Neuroscience & Biobehavioral Reviews. Volume 128, Pages 789-818 : 2021 :
Länk
Obligatorisk
Gillberg Christopher
Essence : om autism, adhd och andra utvecklingsavvikelser
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2018] : 167 sidor :
ISBN: 978-91-27-82328-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn- och ungdomspsykiatri
Gillberg Christopher, Råstam Maria, Fernell Elisabeth
3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 568 s. :
ISBN: 9789127131415
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
IACAPAP Textbook of Child and Adolescent Mental Health.
IACAPAP : 2015 :
https://iacapap.org/english
Obligatorisk
SfBUPs riktlinjer och vårdprogram. För ADHD och Autism.
Svenska Föreningen för Barn- och Ungdomspsykiatri :
Länk
Obligatorisk
Klinisk barnpsykologi : Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus
Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas
2. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur Akademisk : 2015 : 576 s. :
ISBN: 9789127135888 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Bühler Maria
Flickor med autism och adhd : en guidebok för föräldrar och professionella
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 261 sidor :
ISBN: 9789144127958
Se Umeå UB:s söktjänst
Att testa barn och ungdomar : om testmetoder i psykologiska utredningar
Smedler Ann-Charlotte, Tideman Eva
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 319 sidor :
ISBN: 9789127823846
Se Umeå UB:s söktjänst
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
ISBN: 978-91-27-81904-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Rutter's Child and Adolescent Psychiatry (6th Edition)
Thapar Anita, Daniel S Pine, James F Leckman
John Wiley & Sons Inc. ISBN: 9781118381885 : 2017 :
Thernlund Gunilla
ADHD och autismspektrum i ett livsperspektiv : en klinisk introduktion till utvecklingsrelaterade kognitiva funktionsproblem
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 328 s. :
ISBN: 9789144069005
Se Umeå UB:s söktjänst
Autismspektrum : handbok för föräldrar och professionella
Wing Lorna, Gillberg Ann, Gillberg Nanna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 254 s. :
ISBN: 978-91-44-08152-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Förutom ovanstående litteratur tillkommer artiklar, rapporter, hemsidor och videofilmer.