I kursen behandlas vetenskaplig metod, formulering av forskningsfrågor och hypoteser samt hur dokumentation och redovisning av vetenskapligt arbete går till inom byggteknik. I kursen ges övning i sökning, tolkning och värdering av vetenskapliga källor. I kursen ingår en egen frågeställning kring aktuell forskning och utveckling inom byggteknik samt skriftlig och muntlig redovisning av en kunskapsöversikt inom detta teknikområde.
Förväntade studieresultat
För att uppfylla målen för kunskap och förståelse skall den studerande efter genomgången kurs kunna: - uppvisa djup förståelse inom det valda teknikområdet, - ingående förklara vetenskaplig metod, - i grupp konstruktivt kritisera ett utkast till en vetenskaplig artikel - självständigt skriva en vetenskaplig rapport För att uppfylla målen för färdighet och förmåga skall den studerande efter genomgången kurs kunna: - självständigt tillämpa sina kunskaper och erfarenheter i att planera, genomföra och redovisa ett projekt av vetenskaplig karaktär inom byggteknik, - med helhetssyn kritiskt, självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar av relevans för det valda projektet, - konstruera, analysera och kritiskt utvärdera olika tekniska och/eller organisatoriska lösningar, - självständigt argumentera för alternativa lösningar till ett problem, - planera och genomföra kvalificerade uppgifter inom givna ramar, - muntligt och skriftligt, samt med ett kritiskt förhållningssätt redovisa sina slutsatser. För att uppfylla målen för värdering och förhållningssätt skall den studerande efter genomgången kurs kunna: - göra helhetsbedömningar av olika tekniska och/eller organisatoriska lösningar med hänsyn till frågeställningens behov och begränsningar, - visa medvetenhet om och sätta arbetet i en kontext av hållbar utveckling, - visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst 180 hp, varav sammanlagt minst 60 hp inom huvudområdet byggteknik.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av lektions- och gruppundervisning samt handledning i samband med det självständiga arbetet. Kursens omfattning motsvarar 10 veckors heltidsarbete. Uppgiften hämtas från utbildningsområdet för byggteknik. Stor vikt läggs på träning av ingenjörsmässiga färdigheter och vetenskaplig metodik. I kursen används moderna datorstödda hjälpmedel. Student som missat eller inte kunnat slutföra ett obligatoriskt utbildningsmoment vid kurstillfället ska beredas möjlighet att slutföra det vid ett senare kurstillfälle.
Examination
Examinationen sker i två steg. Steg ett innebär att den författade vetenskapliga rapporten bedöms innehållsmässigt, stilistiskt och språkligt. Steg två innebär att godkända bidrag presenteras vid en slutkonferens, antingen som ett föredrag eller som en poster. Dessutom skall studenten aktivt delta i grupptimmar avseende konstruktiv kritik på utkast till vetenskaplig artikel. På kursen ges något av betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). För betyget (G) krävs att rapporten håller en godtagbar kvalitet samt att studenten har presenterat ett godkänt bidrag vid slutkonferensen och visat förmåga att ge konstruktiv kritik. För betyget (VG) krävs att rapporten håller mycket hög kvalitet samt att studenten har presenterat ett godkänt bidrag vid slutkonferensen och visat mycket god förmåga att ge konstruktiv kritik. Den som godkänts på kursen får ej undergå förnyat prov för högre betyg. För studerande som inte blivit godkända erbjuds ytterligare provtillfällen enligt ett fastställt schema. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten
TILLGODORÄKNANDE I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studievägledaren vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik.
Övriga föreskrifter
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.