Engelskt namn: Develop Learning Environments in School and Everyday Life, Intellectual Disability
Denna kursplan gäller: 2024-01-01 och tillsvidare
Kurskod: 6SP062
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2020-09-18
Reviderad av: Prefekten, 2023-10-30
I kursens första modul Normer, värden och lärande i ett historiskt och nutida perspektiv, 7,5 hp, behandlas intellektuell funktionsnedsättning, samverkan med vårdnadshavare och olika professioner, den anpassade skolans styrdokument, speciallärarens uppdrag och lärmiljöns betydelse för elevers lärande och utveckling utifrån historiska, samhälleliga och specialpedagogiska perspektiv. Modulen behandlar även rättighetslagstiftning i relation till elevgruppen.
Den andra modulen Lärmiljö, inkludering och delaktighet 7,5 hp berör relationen mellan omsorg och lärande, aspekter av delaktighet och inkludering i skola och vardag i relation till aktuell forskning, teorier om lärande och undervisning samt hur samhälleliga processer och sociala kategorier såsom till exempel kön, etnicitet, social klass och sexualitet, möjliggör eller hindrar delaktighet och inkludering för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursens innehåll.
Modul 1: Normer, värden och lärande i ett historiskt och nutida perspektiv, 7,5 hp
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2: Lärmiljö, inkludering och delaktighet 7,5 hp
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Introduktion till det specialpedagogiska fältet, 7,5 hp, samt modul 1 och 2 Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion , 15 hp, eller motsvarande.
Kursen omfattar tre fysiska träffar om 2-3 dagar på campus och undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Vissa av dessa undervisningsmoment på campus är obligatoriska. Ytterligare ett examinerande tillfälle sker i samband med att modul 1 avslutas och modul 2 påbörjas. Övrig undervisning sker via kursens plattform där även kursinformation samt forum för kommunikation och uppgifter finns tillgängliga.
Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges vid kurstillfället gällande schema och studieguide.
Modul 1: Normer, värden och lärande i ett historiskt och nutida perspektiv, 7,5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
Modul 2: Lärmiljö, inkludering och delaktighet 7,5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
Examinationen på de olika modulerna sker löpande under modulerna liksom i slutet av modulen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på en modul krävs att samtliga examinerande delar är godkända.
För att erhålla betyget Väl godkänd på en modul krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på en individuell skriftlig uppgift.
Examinationen på kursen som helhet sker vid kursens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moduler. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på båda ingående modulerna.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Postschool options for pupils with intellectual disabilities
Arvidsson J., Widén S., Tideman M.
Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 2(2), 180193 : 2015 :
Obligatorisk
Swedish special needs teachers views on their work and collaborations in education for students with intellectual disabilities
Anderson L., Östlund D.
The New Educational Review, 57:3, s. 225235 : 2019 :
Obligatorisk
Arvidsson J.
Sysselsättning och social rättvisa. En nationell registerstudie om 12 269 unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning
(Doktorsavhandling). Högskolan Halmstad : 2016 :
Obligatorisk
Berthén D.
Förberedelse för särskildhet: särskolans pedagogiska arbete i ett verksamhetsteoretiskt perspektiv
Karlstad: (Doktorsavhandling) : 2007 :
Obligatorisk
Design för lärande i Särskolan. I G. Pettersson, O. Knutsen, E. Silfver, K. Ström. (red). Praktiknära forskning i det lärande nordiska nätverket, Gemensamma Vägar
Eriksson S., Bergström S., Söderlind Löfvander C., Svensson M.
Umeå universitet, Pedagogiska institutionens publikationer, Pedagogiska rapporter : 2021 :
Obligatorisk
Eriksson Gustavsson A-L
En särskola i förändring. En studie om specialpedagogiskt reformarbete
Rapport: Linköpings universitet : 2014 :
Obligatorisk
Granberg A.
Koka sjuda steka. Ett sociokulturellt perspektiv på matlagning i hem- och konsumentkunskap på grundsärskolan
(Doktorsavhandling). Uppsala universitet : 2018 :
Obligatorisk
Grunewald Karl
Från idiot till medborgare : de utvecklingsstördas historia
2. uppl. : Stockholm : Gothia : 2010 : 496 s. :
ISBN: 978-91-7205-717-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Grunewald K.
Från idiot till medborgare
Filmad föreläsning, distribueras via din lärplattform : 2011 :
Obligatorisk
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
Söder Mårten, Hugemark Agneta
2. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2016 : 239 s. :
ISBN: 9789140693624
Se Umeå UB:s söktjänst
Segregated education as a challenge to inclusive processes: a total population study of Swedish teachers´ views on education for pupils with intellectual disability
Göransson K., Bengtsson K., Hansson S., Klang N., Lindqvist G., Nilholm C.
International Journal of Inclusive Education : 2020 :
Obligatorisk
Göransson, K; Nilholm C.; Karlsson K
Inclusive education in Sweden? A critical analysis
International Journal of Inclusive Education, 15(5), 541-555 : 2011 :
Obligatorisk
Utbildning och undervisning i särskolan : forskningsinsikter möter lärar- och eleverfarenheter
Göransson Kerstin, Tideman Magnus, Szőnyi Kristina
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2021] : 135 sidor :
ISBN: 9789127827653
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Alternate Curricula as a Barrier to Inclusive Education for Students with Intellectual Disabilities
Hanreddy A., Östlund D.
International Electronic Journal of Elementary Education, 12:3, s. 235247 : 2020 :
Obligatorisk
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
Ineland Jens, Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 212 sidor :
ISBN: 9789151101934
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bedömning och betygssättning av elever med utvecklingsstörning attityder och erfarenheter från pedagogers perspektiv
Ineland J., Silfver E.
Pedagogisk forskning i Sverige : 2018 :
Obligatorisk
Karlsudd Peter
Det tårdränkta barnet : min berättelse om att bli pappa till ett barn med utvecklingsstörning
Lund : Palmkron : 2015 : 102 s. :
ISBN: 9789189638365
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Berättelseskrivande på gymnasiesärskolan - En fallbeskrivning av utveckling av textkvalitet och skrivprocesser. I G. Pettersson, O. Knutsen, E. Silfver, K. Ström. (red). Praktiknära forskning i det lärande nordiska nätverket, Gemensamma Vägar
Knospe Y., Palm L.
Umeå universitet, Pedagogiska institutionens publikationer, Pedagogiska rapporter : 2021 :
Obligatorisk
Instructional Practices for Pupils with an Intellectual Disability in Mainstream and Special Educational
Klang N., Göransson K., Lindqvist G., Nilholm C., Hansson S., Bengtsson K.
International Journal of Disability, Development and Education : 2019 :
Obligatorisk
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor :
ISBN: 9789197558495
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mineur T.
Skolformens komplexitet. Elevers erfarenheter av skolvardag och tillhörighet i gymnasiesärskolan
(Doktorsavhandling). Örebro universitet : 2013 :
Obligatorisk
Nilholm Claes
Perspektiv på specialpedagogik
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 148 sidor :
ISBN: 9789144138626
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
Studentlitteratur AB : 2019 :
Obligatorisk
Inkluderande undervisning vad kan man lära sig av forskningen?
Nilholm C., Göransson K.
FoU, skriftserie nummer 3. Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2013 :
Obligatorisk
Facilitating and hindering factors in the realization of disabled children's agency in institutional contexts: literature review
Olli J., Salanterä S., Vehkakoski T.
Disability & Society, 27 pp. 793-807 : 2012 :
Obligatorisk
Olsson L.
Children with mild intellectual disability and their families - needs for support, service utilisation and experiences of support
(Doktorsavhandling). Jönköping University : 2016 :
Obligatorisk
Genus och specialpedagogik - praktiknära perspektiv
Pettersson C., Takala M., Wickman K.
Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2017 :
Obligatorisk
Reichenberg Monica
Gränser på gott och ont : Undervisning i särskolan förr och nu
Umeå : Institutionen för språkstudier, Umeå universitet : 2012 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-57067
Obligatorisk
Rodina K. A.
Vygotsky`s Social Constructionist View on Disability: A Methodology for Inclusive Education
Department of Special Needs Education, University of Oslo : 2007 :
Obligatorisk
Särskolans verksamhet : uppdrag, pedagogik och bemötande
Swärd Ann-Katrin, Florin Katarina
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 160 s. :
ISBN: 9789144095295
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Delaktighet : ett arbetssätt i skolan
Szönyi Kristina, Söderqvist Dunkers Tove
[Reviderad utgåva] : [Härnösand] : Specialpedagogiska skolmyndigheten : [2020] : 67 sidor :
ISBN: 9789128153126
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Säljö Roger
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 279 s. :
ISBN: 9789144101736
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya Omsorgsboken
Söderman Lena, Antonson Sivert
5., [helt omarb., nya] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 290 s. :
ISBN: 978-91-47-09519-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 12-19, s. 235-281
Intellektuell funktionsnedsättning och arbete
Tideman Magnus, Lövgren Veronica, Szönyi Kristina
Stockholm : Forte : 2017 : 8 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-139475
Obligatorisk
Wallberg Helena
Lektionsdesign - En handbok
3. uppl. : Stockholm : Gothia kompetens : 2023 :
Obligatorisk
Delaktighet, kreativitet och förundran hälsofrämjande skolutveckling. I E. Hjörne & R. Säljö (Red.), En hälsofrämjande skolutveckling och en förstärkt elevhälsa. Vad säger forskningen och hur gör man konkret?
Wickman K., Berggren S.
Malmö: Geerups : 2020 :
Obligatorisk
Östlund
Elevassistenter: en möjlighet eller ett hinder för elevers inkludering och delaktighet
Ingår i:
Specialpædagogik
Holte : 1981- : 37 : sid. 106-117 :
Obligatorisk
Östlund Daniel
Att anpassa undervisningen efter eleverna
Stockholm : Skolverket : 2017 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-16391
Obligatorisk
Östlund Daniel
Deltagandets kontextuella villkor : fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik
Malmö : Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola : 2012 : 264 s. :
ISBN: 9789186295325
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Östlund
Om speciallärare med inriktning utvecklingsstörning är svaret vad är då frågan?
2012b :
Obligatorisk
Ytterligare aktuella artiklar och kompendium kan tillkomma.
Grundsärskolans kunskapsuppdrag : styrning, stöd och uppföljning
Stockholm : Riksrevisionen : [2019] : 65 sidor :
Fritt tillgänglig via Riksrevisionens webbplats
ISBN: 9789170865206
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisningen i grundsärskolan - med särskilt fokus på årskurserna 6-9
Skolinspektionen : 2020 :
Obligatorisk
Sex- och samlevnadsundervisning
Skolinspektionen. Dnr. 2016:11445. : 2018 :
Obligatorisk
Integrerade elever. Undervisningssituationen för elever som är mottagna i grundsärskolan och får sin undervisning i grundskolan
Skolinspektionen. Dnr. 400-2015:6583. : 2016 :
Obligatorisk
Undervisningen i svenska i grundsärskolan
Skolinspektionen. Rapport 2010:9 : 2010 :
Obligatorisk
Vi reviderar kursplaner i grundsärskolan och i specialskolan
Skolverket : 2020 :
Obligatorisk
Läroplan för anpassad grundskola
Skolverket 2022: Reviderad 2023 :
Obligatorisk
Läroplan för anpassade gymnasieskola
Skolverket: 2013 : Reviderad 2023 :
Obligatorisk
Kunskapsbedömning i träningsskolan
Skolverket : 2015 :
Obligatorisk
Ytterligare aktuella styrdokument kan tillkomma.