Att utveckla lärande i skola och vardag för elever med intellektuell funktionsnedsättning
15 hp
Om kursen
I kursens första modul Normer, värden och lärande i ett historiskt och nutida perspektiv, 7,5 hp, behandlas intellektuell funktionsnedsättning, samverkan med vårdnadshavare och expertis, särskolans styrdokument, speciallärarens uppdrag och lärmiljöns betydelse för elevers lärande och utveckling utifrån historiska, samhälleliga och specialpedagogiska perspektiv. Modulen behandlar även rättighetslagstiftning i relation till personkretsen.
Den andra modulen Lärmiljö, inkludering och delaktighet 7,5 hp berör relationen mellan omsorg och lärande, aspekter av delaktighet och inkludering i skola och vardag i relation till teorier om lärande och undervisning samt hur samhälleliga processer och sociala kategorier såsom till exempel kön, etnicitet, social klass och sexualitet, möjliggör eller hindrar delaktighet och inkludering för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursens innehåll.
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går det programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.