Kursen behandlar den historiska framväxten av AI, olika perspektiv på intelligens, samt aktuella AI-tillämpningar. Vidare behandlas både användningen av artificiell intelligens (AI) som ett pedagogiskt verktyg och hur utbildning om AI kan integreras i olika utbildningssammanhang. I kursen introduceras teoretiska och praktiska perspektiv på hur AI kan användas för att stödja lärandeprocesser, med särskild vikt på att utveckla studentens förmåga att planera, genomföra och analysera AI-baserade utbildningsinsatser. Vidare diskuteras utmaningar och möjligheter med AI i utbildning, med fokus på frågor om inkludering, dataskydd och digitala klyftor.
Förväntade studieresultat
Att utbilda med och om artificiell intelligens, 7.5 hp Educate with and about artificial intelligence, 7.5 credits
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
förklara AI:s roll och påverkan på utbildningssystemet samt på undervisningspraktiker
beskriva AI-teknologier och deras tillämpningar inom pedagogiska sammanhang
visa grundläggande kunskaper om nationella såväl som internationella lagar, bestämmelser och juridiska frågeställningar relevanta för AI i utbildningssammanhang,
Färdigheter och förmåga
planera och analysera en undervisningsinsats där AI används som pedagogiskt verktyg
utveckla strategier för att undervisa om AI och dess påverkan på individer och samhälle
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera över möjligheter och utmaningar med att använda AI i lärprocesser och utbildningssammanhang, med särskild hänsyn till demokratiska, etiska och sociala perspektiv
värdera och problematisera hur AI kan bidra till eller hindra rättvisa och inkludering i utbildningssammanhang
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops samt praktiska övningar. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Studierna kräver tillgång till teknisk utrustning såsom dator och headset med mikrofon. Undervisningen i vissa kursmoment kan ges på engelska.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
En individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
Två skriftliga seminarier U/G
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på den individuella skriftliga uppgiften samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 47
AI ACT European Commission : 240913 : Länk Obligatorisk
Falk Johan AI för nybörjare : allt du behöver för att komma i gång med artificiell intelligens Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2023] : 130 sidor : ISBN: 9789127467705 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Läsanvisning: (del 2-3)
Gilan Arash I [love] AI : hur du tar tillvara magin med AI Stockholm : Southside Stories : 2023 : 291 sidor : ISBN: 9789189828247 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Läsanvisning: (kapitel 2, 4, 9)
Artificial intelligence in education : promises and implications for teaching and learning Holmes Wayne, Bialik Maya, Fadel Charles Boston, MA : The Center for Curriculum Redesign : [2019] : 228 pages : ISBN: 9781794293700 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Läsanvisning: (part two)
Vetenskapen säger - Om AI Kungliga vetenskapsakademien : 2024 : Länk Obligatorisk
AI - ett kritiskt perspektiv Lindgren Simon, Winberg Måns Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2024] : 277 sidor : ISBN: 9789144179476 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Luckin R Machine Learning and Human Intelligence: The Future of Education for the 21st Century Learning Sciences International. : 2018 : Obligatorisk
AI-förordningen Myndigheten för digital förvaltning (240913) : Länk Obligatorisk
Nygren Thomas AI i skolan : möjligheter och utmaningar i undervisningen Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2023] : 290 sidor : ISBN: 9789127467125 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Läsanvisning: (kapitel 1-5)
AI competency framework for teachers UNESCO : 2024 : Länk Obligatorisk
Guidance for generative AI in education and research. UNESCO : 2023 : Länk Obligatorisk