Engelskt namn: Research in social work
Denna kursplan gäller: 2023-11-27 och tillsvidare
Kurskod: 2SA135
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2016-03-29
Reviderad av: Prefekten, 2023-11-27
Kursen syftar till att ge studenterna en introduktion till forskning och forskarrollen i socialt arbete. Att vara en forskare inom socialt arbete innebär nödvändigt kunskap om forskarens position i samhället samt generella kunskaper om forskningssamhällets normer och värderingar. Kursen syftar också till att förmedla ett kritiskt förhållningssätt, som är grunden för all samhällsvetenskaplig forskning. Vidare syftar kursen till att ge en överblick av både svensk och internationell forskning i socialt arbete och utvecklingen av fältet. Ett ytterligare syfte är att ge studenterna möjlighet att utveckla sin förmåga att utforma forskningsprojekt och att granska och bedöma forskning samt ge studenterna möjlighet att utvecklas i sitt eget skrivande.
Följande områden berörs under kursen:
- Socialt arbete som ett kunskapsfält - forskning som fördjupning samt yrke och vardagliga praktik
- Forskningsetik och val av perspektiv
- Spridning och offentliggörande av forskningsresultat - läsa och bedöma vetenskap
- Uppsatsen: från planering till färdig produkt.
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
Kunskap och förståelse
- ha fördjupade kunskaper om och förståelse kring forskningens kontextuella förutsättningar vad gäller centrala aktörer, intressenter och maktkamper inom socialt arbetes forskning samt relationen mellan socialt arbete forskning och praktik
- ha fördjupade kunskaper om olika forskningsansatser i nationell och internationell forskning om socialt arbete
- ha kunskap och förståelse om forskningens utformning och finansiering
- ha kunskap om betydelsen av datahanteringsplan, dess funktion och genomförande i forskningsprocessen.
Färdighet och förmåga
- ha insikt i och förmåga att kunna värdera forskning och skrivande i olika akademiska genrer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt kunna bedöma och granska olika forskningsdesign i olika skeden av forskningsprocessen
- kunna värdera och granska forskningsresultat
Filosofie kandidatexamen inom det samhällsvetenskapliga / beteendevetenskapliga området med 90 högskolepoäng i något av ämnena pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, statsvetenskap eller annan utbildning som bedöms likvärdig, varav 15 hp självständigt arbete. Därutöver krävs engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Kursen består av föreläsningar, seminarier och aktivt självständigt studentdeltagande.
Kursen ges som en distanskurs där undervisningen är nätburen. Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen.
Kursen examineras genom aktivt seminariedeltagande samt genom följande specifika examinationer: 1.Individuellt skriftligt bedöma och redogöra för exempel på god forskningsdesign. 2. Individuellt skriftligt analysera en internationell tidskrift utifrån olika kriterier. 3. En individuellt skriftlig granskning av en avhandling i socialt arbete samt muntlig seminariebehandling av den kritiska granskningen.
För betyget G på hela kursen krävs godkänt på alla uppgifter. För betyget VG på hela kursen krävs därutöver VG på examination 3.
Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, så kallat omprov inom två månader.
Om studenten har ett beslut om särskilt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: https://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund-och-avancerad-niva/ Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.
För skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former samt att uppgifterna ska vara av god språklig standard
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Academic writing : a university writing course
Björk Lennart A., Räisänen Christine
3. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 399 s. :
ISBN: 91-44-03074-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Creswell John W.
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
Fourth edition, international student edition. : Los Angeles, Calif. : SAGE : cop. 2014 : xxix, 273 pages :
ISBN: 9781452274614
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The politics of social work researchPh.D. theses in Sweden, European Journal of Social Work 15(4), 581-597.
Dellgran Peter, Höjer Staffan
European Journal of Social Work : 2012 :
Obligatorisk
Etikprövningsnämnden: Ansökningsblankett och anvisningar kan laddas ned
Etikprövningsnämnden :
Ansökningsblankett
LGB Cultural Phenomena and the Social Work Research Enterprise: Toward a Strengths-Based, Culturally Anchored Methodology
Gates T.G, Kelly B.L
Journal of Homosexuality, 60:1, 69-82 : 2013 :
Link to article
Obligatorisk
Hermerén Göran
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2011 : 129 s. :
Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
ISBN: 978-91-7307-189-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Influential Publications in Social Work Discourse: The 100 Most Highly Cited Articles in Disciplinary Journals: 200009
Hodge D, Lacasse J, Benson O
British Journal of Social Work. 42, 765782. : 2012 :
Obligatorisk
The empirical status of social work dissertation research: characteristics, trends and implications for the field
Maynard B, Vaughn M, Sarteschi M
British Journal of Social Work, 42, 1-23 : 2013 :
Obligatorisk
Shaw, Ian (2007) Is social work research distinctive? Social Work Education, Vol. 26, No 7, pp. 659-669.
Obligatorisk
Patterns, designs and developments in qualitative research: a research note
Shaw I, Ramoatowski A, Ruckdeschel R
Qualitative Social Work 12(6): 723-749 : 2013 :
Obligatorisk
Shaw I
The Positive Contributions of Quantitative Methodology to Social Work Research: A View From the Sidelines
Research On Social Work Practice, Vol.22(2): 129-134 : 2013 :
Obligatorisk
Staller K
Writing and reading peer reviews
Qualitative Social Work 12(6): 715-721 : 2013 :
Obligatorisk
Trevillion S
Research, theory and practice: eternal triangle or uneasy bedfellows
Social Work Education 27(4): 440-450. : 2008 :
Obligatorisk
Writing for social scientists : how to start and finish your thesis, book, or article
Becker Howard Saul, Richards Pamela
2. ed. : Chicago : The University of Chicago Press : 2007 : 212 p. :
ISBN: 9780226041377
Se Umeå UB:s söktjänst
Social Work Research Methods: From Conceptualization to Dissemination
Drake Brett, Jonsson-Reid Melissa
MySocKit Series : 2007 :
Hur blir man klok på universitetet?
Ehn Billy, Löfgren Orvar
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 198, [2] s. :
ISBN: 91-44-03519-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Kalman Hildur, Lövgren Veronica
Malmö : Gleerups : 2012 : 159 s. :
ISBN: 978-91-40-67733-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Social work research and its dependence on practice.
Nygren Lennart, Soydan Haluk
Scandinavian Journal of Social Welfare 6(3), 217-224 :
Globalization and international social work : postmodern change and challenge
Payne Malcolm, Askeland Gurid Aga
Aldershot, England : Ashgate : c2008. : 188 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0804/2008002370.html
ISBN: 9780754649465
Se Umeå UB:s söktjänst
Qualitative research in social work
Shaw Ian, Gould Nick
London : SAGE : 2001 : xi, 233 s. :
ISBN: 0-7619-6181-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Conceptions of Knowledge in Swedish Social Work Education: A Historical Account
Righard E, Montesion N
Social Work Education. Vol. 31, No. 5, August 2012, pp. 651662. : 2012 :
Social work : themes, issues and critical debates / edited by Robert Adams, Lena Dominelli and Malcolm Payne
Adams Robert, Dominelli Lena, Payne Malcolm
3. ed. : Houndmills : Palgrave Macmillan : 2009 : 432 s. :
ISBN: 9780230218659
Se Umeå UB:s söktjänst
The Sage handbook of case-based methods
Byrne D. S., Ragin Charles C.
London : Sage : 2009 : xvii, 542 s. :
ISBN: 9781412930512
Se Umeå UB:s söktjänst
Ytterligare artiklar kan tillkomma