"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Astrid Lindgren: fantasi, fred och framtid, 7,5 hp

Engelskt namn: Fantasies about peace and future in the writings of Astrid Lindgren

Denna kursplan gäller: 2025-01-20 och tillsvidare

Kurskod: 6LV006

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Litteraturvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-09-05

Innehåll

Astrid Lindgrens författarskap är starkt präglat av andra världskriget och en önskan om att dess våldsamma historia aldrig ska upprepas. Kursen behandlar fredstanken i tre romaner som förutom existentiella frågor om liv och död berörs frågan om hur våldets spiral ska kunna brytas och nya framtider ta vid: Mio min Mio, Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter. Under kursen diskuteras fredsmotivet i relation till verkens genretillhörighet och tidskontext, men också till frågor om generation, genus och hållbarhet. Kursen riktar sig till den allmänt litteraturintresserade men fungerar även som fortbildning för yrkesverksamma och blivande lärare som vill använda Astrid Lindgrens författarskap i ämnesöverskridande projekt eller demokrati- och värdegrundsarbete i skolan.

Innehåll

Följande moduler ingår: 

Modul 1: Introduktion till Astrid Lindgren och fredsbegreppet (1 p)
Introduction to the work of Astrid Lindgren and the concept of peace
Modulen placerar Astrid Lindgrens författarskap i ett historiskt sammanhang och introducerar fredstanken som en av författarskapets röda trådar. Begreppet fred problematiseras ur olika perspektiv.

Modul 2: Mio min Mio ur ett genreperspektiv: (1,5 hp)
Mio, my Son: A genre perspective
Modulen koncentrerar sig på boken Mio min Mio som undersöks ur ett genreperspektiv. Mytens, sagans och fantasygenrens inverkan på sättet att gestalta frågor om ont och gott, krig och fred, frihet och ansvar diskuteras.

Modul 3. Bröderna Lejonhjärta ur ett tematiskt perspektiv (1,5 hp)
The Brothers Lionheart: A thematic study
Modulen koncentrerar sig på boken Bröderna Lejonhjärta som undersöks ur ett tematiskt perspektiv. Särskilt fokus riktas mot romanens gestaltning av förtryck, motståndskamp och pacifism. Under modulen prövas och diskuteras olika tolkningsmodeller och deras förklaringsvärde.  

Modul 4. Ronja Rövardotter ur genus- och hållbarhetsperspektiv (1,5 hp)
Ronia the Robber's Daughter: Gender and sustainability
Modulen koncentrerar sig på boken Ronja Rövardotter som undersöks med fokus på frågor om genus, jämlikhet och hållbarhet. Särskilt fokus riktas mot romanens gestaltning av generationskonflikter, framtidsvisioner och olika förhållningssätt till våld, fred och samhällsbyggande.

Modul 5. Individuell fördjupning (2 hp)
Individual study
Modulen introducerar ett jämförande perspektiv på Astrid Lindgrens romankonst. De perspektiv som introducerats i de tidigare modulerna fördjupas och romanerna diskuteras i relation till varandra. Särskilt fokus riktas mot fantastikens eventuella förmåga att förmedla fredstankar och möjliga framtidsvisioner.

Förväntade studieresultat

Modul 1: Introduktion till Astrid Lindgren och fredsbegreppet (1 p)

För godkänd modul ska den studerande avseende kunskap och förståelse

  • Uppvisa grundläggande kunskap om fredsbegreppet och Astrid Lindgrens författarskap

Modul 2: Mio min Mio ur ett genreperspektiv: (1,5 hp)

För godkänd modul ska den studerande avseende kunskap och förståelse

  • uppvisa grundläggande kunskap om olika genrer.

För godkänd modul ska den studerande avseende färdighet och förmåga

  • kunna analysera en roman av Astrid Lindgren utifrån ett genreperspektiv.

Modul 3. Bröderna Lejonhjärta ur ett tematiskt perspektiv (1,5 hp)

För godkänd modul ska den studerande avseende färdighet och förmåga

  • kunna diskutera en roman av Astrid Lindgren utifrån ett tematiskt perspektiv.

För godkänd modul ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna jämföra, diskutera och värdera olika tolkningar och deras förklaringsvärde.

Modul 4. Ronja Rövardotter ur genus- och hållbarhetsperspektiv (1,5  hp)

För godkänd modul ska den studerande avseende färdighet och förmåga

  • kunna analysera en roman av Astrid Lindgren utifrån ett genus-, generations- eller hållbarhetsperspektiv.

Modul 5. Individuell fördjupning (2 hp)

För godkänd modul ska den studerande avseende färdighet och förmåga

  • kunna jämföra fredstanken i två romaner av Astrid Lindgren.

För godkänd modul ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna diskutera och värdera fantastikens förmåga att visualisera idéer om fred och möjliga framtider.

 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen är nätbaserad och består av föreläsningar, seminarier och individuellt arbete.

I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat. 

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.

Examination

Modul 1 examineras genom ett seminarium. Betygsskalan för seminariet är Underkänd (U) och Godkänd (G).
Modul 2 examineras genom ett seminarium. Betygsskalan för seminariet är Underkänd (U) och Godkänd (G).
Modul 3 examineras genom ett seminarium. Betygsskalan för seminariet är Underkänd (U) och Godkänd (G).
Modul 4 examineras genom ett seminarium. Betygsskalan för seminariet är Underkänd (U) och Godkänd (G).
Modul 5 examineras genom en individuell skrivuppgift. Betygsskalan för skrivuppgiften är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på modul 5 samt godkänt betyg på modulerna 1-4.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
 
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

 

 

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.