Kursen syftar till att ge metoder för att utveckla och utvärdera en arkitektonisk brief och program i relation till specifika kontexter och den bredare arkitektoniska diskursen. Den primära metoden som används är att stödja utvecklingen av en individuell position genom arkitektoniska strategier, fallstudier, projektion av dessa strategier i ett specifikt sammanhang och en reflektion över de konsekvenser som denna process skapar.
Kursen är indelad i tre moduler:
Utveckling av individuell position och förslag (4 hp)
Undersökning av arkitekturteorier och strategier (4,5 hp)
Kommunikation av en individuell arkitekturstrategi (1,5 hp)
Undersökningen breddas genom undersökning och analys av historiska och nutida metoder för arkitektoniska interventioner. I denna fas utvecklar studenten en individuell position i förhållande till utvecklingen av ett arkitektoniskt förslag. Det arkitektoniska förslaget bör innehålla en personlig infallsvinkel till projektet, ett grundläggande arkitekturprogram och en kritisk analys av centrala inslag i den valda platsen/platserna. Ämnet för enskilda förslag utvecklas och förfinas under kursens gång. Detta främjas genom individuella reflektioner kring den bredare arkitektoniska diskursen i förhållande till specifika kontexter.
Förväntade studieresultat
För godkänt resultat ska studenten kunna:
Färdighet och förmåga
Relatera och integrera relevant arkitektonisk forskning i ett arkitektoniskt förslag för en specifik kontext.
Kommunicera en individuell teoretisk positionering och dess arkitektoniska artikulation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Utveckla en kritisk individuell arkitektonisk position genom att skriva och visualisera.
Diskutera och utvärdera olika strategier för arkitektoniska ingrepp i relation till en individuell position.
Utveckla och utvärdera ett arkitektoniskt program och brief i relation till ett specifikt sammanhang och den bredare arkitektoniska diskursen.
Utveckla och uttrycka hur den individuella kritiska arkitekturpositionen förmedlas genom de rumsliga och formella artikulationer som skapas.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, fallstudier och workshops samt individuella och gruppvisa projektuppgifter bestående av analytiska övningar, praktiska övningar, gruppdiskussioner och kritisk reflektion.
Rätten att få undervisning och handledning gäller endast under den tid kursen, för vilken studenten är registrerad, pågår.
Examination
Examinationen sker skriftligt och i form av muntlig presentation med stöd av diagram, arkitektoniska modeller och annat relevant visuellt material som förberetts individuellt och i grupp. Resultatet bedöms genom obligatoriska inlämningsuppgifter och dokumentationen av den egna arbetsprocessen och resultat.
Betygsskalan för kursen/respektive modul består av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget på hela kursen utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moduler är godkända.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor eller motsvarande med en sådan begäran.
Övriga föreskrifter
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.