"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arkitekturteori 2:1, 6 hp

Engelskt namn: Theory of Architecture 2:1

Denna kursplan gäller: 2024-08-26 och tillsvidare

Kurskod: 5AR201

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arkitektur: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-08-25

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2024-04-02

Innehåll

I kursen behandlas och undersöks för arkitekten viktiga metoder såsom konceptuell metod, generisk metod, storskaligt modellbyggande samt ger en såväl teoretisk som praktisk orientering i olika kompositionsmetoder.

Kursen är indelad i tre moduler:

Modul 1: Arkitektoniska metoder (3 hp)
Modul 2: Kompositionsmetoder (1,5 hp)
Modul 3: Arkitektonisk kommunikation (1,5 hp)

Förväntade studieresultat

För godkänt resultat ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva och diskutera hur metoder påverkar designprocessen

Färdighet och förmåga

  • kommunicera ett arkitektoniskt projekt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • tillämpa och reflektera kring olika arkitektoniska metoder
  • tillämpa och reflektera kring olika kompositionsmetoder

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs kurserna:
Arkitekturprojekt 1:1 (15 hp), 
Arkitekturhistoria 1:1 (6 hp), 
Arkitekturteknik 1:1 (3 hp), 
Arkitekturteori 1:1 (6 hp), 
Arkitekturprojekt 1:2 (15 hp), 
Arkitekturteknik 1:2 (3 hp), 
Arkitekturteori 1:2 (6 hp), 
Arkitekturhistoria 1:2 (6 hp).

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops.

Examination

Examination sker genom en skriftlig inlämningsuppgift i slutet av kursen.

Modulerna samt hela kursen betygssätts med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer och moduler är genomförda med godkänt resultat. För Godkänd fordras närvaro vid den lärarledda undervisning som är av prövande karaktär samt godkänt på samtliga obligatoriska muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. 
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor eller motsvarande med en sådan begäran.

Övriga föreskrifter

I de fall en kursplan upphört att gälla eller genomgått större förändringar garanteras studenterna minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.