Kursen syftar till att ge en fördjupad orientering i ämnet arkitektur genom att belysa sambandet mellan teori och praktik. Terminens centrala begrepp skala, struktur och textur undersöks utifrån teoretiska, filosofiska och kommunikativa aspekter. I kursen introduceras reflexivt för arkitektyrket viktiga metoder, såsom omvärdering, analys, argumentation, komposition, text och skiss, för att analysera, reflektera och argumentera kring skala, struktur och textur.
Kursen är indelad i tre moduler:
Modul 1: Kommunikation: Ljus och ljud i arkitekturen (2 hp) Modul 2: Arkitekturteori: Morfologi och taktilitet (2 hp) Modul 3: Filosofi: Filosofi och arkitektur (2 hp)
Förväntade studieresultat
För godkänt resultat ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
förstå interaktion mellan arkitekturens teori och praktik
Färdighet och förmåga
diskutera begreppen skala, struktur och textur
tillämpa grundläggande metoder för arkitektonisk analys och kommunikation
diskutera rum och rumsliga sekvenser utifrån kvaliteterna ljus, akustik och material
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera kring det egna arbetet
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningsformerna är föreläsningar, seminarier, fältstudier, handledning i grupp och individuellt av praktiska och teoretiska uppgifter.
Examination
Examinationen sker muntligt och skriftligt, individuellt och i grupp. Under kursens gång examineras kursens olika moment löpande genom övningar och obligatoriska inlämningsuppgifter.
Modulerna samt hela kursen betygssätts med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Betyget på hela kursen utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För godkänt fordras närvaro vid den lärarledda undervisning som är av prövande karaktär.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor eller motsvarande med en sådan begäran.
Övriga föreskrifter
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.