Kursen syftar till att utveckla, fördjupa och integrera de vetenskapliga och konstnärliga kompetenser som studenten ges under terminen i arkitekturteori, arkitekturteknologi och arkitekturhistoria i ett projektarbete. Under kursen ska studenten lära sig att utveckla arkitektur i förhållande till kontext och genom praktiska övningar förstå arkitektur som relationer. Studenten blir introducerad till konceptuella arbetsmetoder och handledd i tillämpandet av dessa i ett arkitektoniskt projektarbete. Studenten får en fördjupad förståelse för rumsliga uttryck och tredimensionella samband och ges kunskap i hur principer för hållbarhet integreras i ett arkitektoniskt projekt.
Kursen är indelad i tre moduler:
Modul 1: Bakgrund och metod (1,5 hp) Modul 2: Koncept och kontext (6,0 hp) Modul 3: Intervention (7,5 hp)
Förväntade studieresultat
För godkänt resultat ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Integrera principer för klimatskydd i projektarbetet
Utveckla arkitekturprojekt genom designprocesser och konceptuella arbetsmetoder
Färdighet och förmåga
Undersöka och analysera en kontext samt kommunicera denna muntligt och visuellt
Arbeta med ritningar och fysiska modeller i olika skalor
Dokumentera ett arkitektoniskt projekt och redovisa detta muntligt och visuellt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Utveckla och reflektera över arkitektoniska kompositionsprinciper
Undervisningen består av projektarbete - individuellt och i grupp - bestående av analysövningar, praktiska övningar, individuell handledning, diskussion i grupp och kritik samt föreläsningar, seminarier, workshops, studiebesök och fältstudier.
Examination
Examinationen sker muntligt och skriftligt, individuellt och i grupp. Under kursens gång examineras olika delar genom seminarier, obligatoriska inlämningsuppgifter samt genom dokumentation av den egna arbetsprocessen och resultaten. Kritiktillfällen med muntlig och visuell presentation hålls i slutet av modul 2 och modul 3.
Modulerna samt hela kursen betygssätts med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer och moduler är genomförda med godkänt resultat. För Godkänd fordras närvaro vid handledning, seminarier och fältstudier samt godkänt på de muntliga, skriftliga och gestaltande examinationerna.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor eller motsvarande med en sådan begäran.
Övriga föreskrifter
I de fall en kursplan upphört att gälla eller genomgått större förändringar garanteras studenterna minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.