Kursen syftar till att utvidga den grundläggande orienteringen i ämnet arkitektur genom att undersöka begreppen skala, struktur och textur i relation till begreppen rum, objekt och kropp. Genom experiment, projektbaserad undervisning och teoretisk reflektion utvecklas metoder för att syntetisera praktisk och teoretisk kunskap, samt att undersöka rum och struktur genom skissprocesser. Vidare sammanför kursen konstruktion och material med rum och koncept. I kursen utvecklas kompetenser och verktyg så som digital och analog skiss, ritning och modell samt metoder för att dokumentera och sammanställa studentens eget arbete digitalt.
Kursen är indelad i fyra moduler:
Modul 1: Introduktion: Begrepp - Ansats - Koncept (4,5 hp) Modul 2: Projekt: Plats - Rum - Struktur (4,5 hp) Modul 3: Projekt: Konstruktion - Material - Detalj (4,5 hp) Modul 4: Projekt: Dokumentation - Kommunikation (1,5 hp)
Förväntade studieresultat
För godkänt resultat ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
redogöra för sambanden mellan arkitektoniska, sociala och miljömässiga aspekter av samhället i ett hållbarhetsperspektiv
tillämpa kunskap om konstruktion och material
visa förståelse för rumsliga element och relationer
Färdighet och förmåga
undersöka och sätta sig in i förutsättningarna för en given aktivitet
omsätta ett förhållningssätt till ett arkitektoniskt program
utveckla koncept för en arkitektonisk struktur
använda redskapen plan, sektion, modell och skiss
Värderingsförmåga och förhållningssätt
dokumentera, sammanställa och presentera sin arbetsprocess och sitt resultat
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av projektarbete - individuellt och i grupp - bestående av analysövningar, praktiska övningar, individuell handledning, diskussion i grupp och kritik samt föreläsningar, seminarier, fältstudier, workshops och studiebesök.
Examination
Examinationen sker muntligt och skriftligt, individuellt och i grupp. Under kursens gång examineras kursens olika moment löpande genom övningar, kritiktillfällen, obligatoriska inlämningsuppgifter samt genom dokumentationen av den egna arbetsprocessen och resultaten.
Modulerna samt hela kursen betygssätts med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Betyget på hela kursen utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För godkänt fordras närvaro vid den lärarledda undervisning som är av prövande karaktär.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor eller motsvarande med en sådan begäran.
Övriga föreskrifter
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.